Fordon

Stora utsläpp från elbilarnas batterier

Enorma förhoppningar knyts till elbilar som lösningen på bilbranschens klimatproblem. Men elbilarnas batterier är miljöbovar vid tillverkningen. Flera ton koldioxid har släppts ut, redan innan batterier lämnar fabriken.

Publicerad

IVL Svenska miljöinstitutet har på uppdrag av Trafikverket och Energimyndigheten undersökt litiumjonbatteriers klimatpåverkan sett ur ett livscykelperspektiv. Det är batterier avsedda för elbilar som ingår i studien. De båda författarna Lisbeth Dahllöf och Mia Romare har gjort en metastudie, det vill säga gått igenom och sammanställt befintliga studier.

Rapporten visar att batteriproduktionen ger upphov till utsläpp av 150-200 kilo koldioxidekvivalenter per kilowattimme producerat batteri. Forskarna har inte studerat enskilda bilmärkens batterier, hur just dessa producerats eller vilken elmix de använder. Men om vi för förståelsen av batteristorlekens betydelse tar ett exempel: Två vanliga elbilar på marknaden, Nissan Leaf och Tesla Model S, har batterier på cirka 30 kWh respektive 100 kWh.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här