Fordon

Spelet som fick Thyssen Krupp att ge upp Sverige

A26. Foto: Illustration Kockums
Hans ­Christoph Atzpodien. Foto: Thyssen Krupp
Saabs vd Håkan Buskhe är nu på väg att få in ubåtstillverkning i sitt företag. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT
Monica Kleja.
I Kockum Maskins leanarbete har flera processer effektiviserats. På Rune Bachs arbetsstation har maskinerna flyttats intill varandra så att han slipper gå långa sträckor mellan dem. Foto: Franz Feldmanis
Annelie Harrysson är produktions- och logistikansvarig. För att bli mer effektivt har företaget automatiserat monteringen av vissa detaljer. Foto: Franz Feldmanis
Vd:n Mats Malmqvist hoppas att den värsta delen av krisen är över. Foto: Franz Feldmanis
Mikael Olsson gör fixturer i cad tillsammans med tekniker. Under ­återhämtningen efter den värsta krisen har han fått hålla hög takt. Foto: Franz Feldmanis
Enligt Kockums ledning är robotisering en viktig del av företagets leanarbete. Från vänster: Mikael Nilsson, marknadsansvarig, Annelie Harrysson, produktionsansvarig och Carl-Johan Callberg, teknikansvarig. Foto: Franz Feldmanis

ANALYS. Saab är på god väg att ta över Kockums från tyska Thyssen Krupp. Avgörande för vändningen var att ubåtsingenjörerna lämnade Kockumsskutan och gick till Saab.

Publicerad

I flera månader i höstas försökte Saab få köpa Kockums och nå en uppgörelse med Thyssen Krupps förhandlare Hans Christoph Atzpodien, ordförande för affärsområdet Industrial Solutions – men utan att lyckas.

Gång på gång blev Saabs delegation avspisad när man uppvaktade den tyska koncernen. Men så började Kockums ubåtsingenjörer i Malmö att lämna sina anställningar i rask takt.

De gick till Saabs nya affärsområdesenhet kallad Naval Systems. Först ut var åtta personer, bland dem chefen för ubåtsavdelningen Per Nilsson, som sa upp sig den 10 mars. Nu i påskveckan har minst 125 personer, och även andra anställda än ubåtsingenjörer, skrivit jobbkontrakt med Saab. Strax under 100 har hunnit säga upp sig formellt.

Ytterligare ett par hundra har intervjuats av Saab.

Thyssen Krupp har försökt få personalen att stanna kvar på Kockums. Men trots löften om en extra månadslön – om 75 procent av personalen stannade kvar – och löften om sysselsättning via ubåtsorder från systervarvet HDW i Kiel kunde den tyska ägaren inte förmå ingenjörerna att stanna.

För att ge arbetsuppgifter på tysk ubåtsutveckling till Malmö­ingenjörerna behövde Thyssen Krupp godkännande av Inspektionen för strategiska produkter, ISP, och Försvarets materielverk, FMV, som tyskarna länge krigat med.

Det senare hade kunnat bli småkärvt. Inte minst eftersom Thyssen Krupp öppet motarbetat svensk export av nya ubåten A26, vilken var tänkt att ge svenska staten en viktig samarbetspartner i projektet Nästa generations ubåt, NGU. (Enligt tyskarna var det ett högriskprojekt.)

Därmed var förutsättningarna att driva Kockums vidare rätt bleka.

Det insåg Thyssen Krupp, och ganska nyligen, beskriver Ny Tekniks källor, tog den tyska ledningen själv initiativ till att förhandla om att sälja Kockums till Saab. Plötsligt satt Saab med trumf på handen, säger en person med god insyn. När ubåtskompetensen rann ur bolaget hade Thyssenledningen kniven mot strupen. Utan högt specialiserade ingenjörer skulle inga jobb bli gjorda.

I måndags, en dryg månad efter att ingenjörerna börjat lämna skeppet, meddelade parterna att man nått en principöverenskommelse om att Thyssen Krupp ska sälja sitt dotterbolag Kockums, omdöpt till TKMS AB, till Saab.

Det spekuleras i att de redan enats om köpesumman, men att verksamheterna i Karlskrona, Malmö och på Muskö måste besiktigas och värderas innan kontraktsskrivningen kan ske.

Även andra viktiga förhandlingar återstår. För att Saab sedan ska bli ubåtstillverkare måste bolaget komma överens med FMV. Två viktiga statliga marina order är på g: byggandet av två stycken A26:or och halvtidsmoderniseringen av ubåtarna Gotland och Halland. Båda är nära förknippade, och kan innebära att Saab kammar hem nya statliga miljardorder.

Samma Saab som en gång i tiden tackade nej till att ta över Kockums, som då var en del av försvarsföretaget Celcius. I stället blev det tyska varvet HDW som 1999 köpte det anrika svenska fartygsvarvet, uppenbarligen med avsikt att få kontroll över en konkurrent. En vecka efter köpet tvingades Kockums att dra tillbaka en offert.

Nu är det tyska inflytandet snart historia.