Fordon

Snabbladdad hybridbuss testas i Umeå

På Umeås gator rullar en hybridbuss som byggts för snabbladdning. Vid ändhållplatsen ska bussen koppla upp sig mot en strömskena för att ladda inför nästa tur.

Publicerad

Bussen är i grunden en vanlig Volvo 7700 som konverterats till laddhybrid av Umeå-företaget Hybricon.

Bussen drivs av två navmotorer på bakhjulen. Elmotorerna hämtar sin kraft från det drygt ett ton tunga paketet av litiumjärnfosfatbatterier som placerats på taket. Vid behov rycker ett dieselaggregat in för att ladda batterierna.

- Bussen klarar fem mil på eldrift, säger Pär Jonsson, marknadsansvarig på Hybricon.

Utvecklingen av bussen har skett i samarbete med Umeå kommun och Umeå kommunföretag . I projektet deltar även det holländska företaget e-Traction som utvecklat navmotorerna, samt det spanska företaget Opbrid som står bakom snabbladdningstekniken.

En station med Opbrids laddteknik skall byggas upp på en av ändhållplatserna i Umeå.

- Vi hoppas att den ska vara klar till sommaren, säger Fredrik Forsell, kollektivtrafiktrafikchef på Umeå kommun.

När bussen rullar in på hållplatsen fälls ett par strömavtagare upp och ansluts till en laddningsskena.

Hur det hela är tänkt att fungera visas på en film från Opbrid.

Enligt Hybricon är målet att klara två mils eldrift efter 5-6 minuters laddning.

- På sikt ska vi även utveckla en egen teknik för snabbladdning, säger Pär Jonsson.

I sommar ska bussen sättas in som förstärkningsbuss på en av turerna i Umeå.

- Vi vill vara trygga med tekniken innan vi testar i större skala, säger Fredrik Forsell.

- Vår vision är att ha 15 hybridbussar rullande i Umeå 2014. Umeå har dålig luft och vi gör det här för att nå våra klimatmål.

På sikt hoppas han att tekniken ska bli billigare. I dag kostar batterierna till en buss om kring en miljon kronor.

Totalt satsar Umeå kommun 10 miljoner kronor i projektet. Det innehåller ytterligare en buss som ska vara klar inom en månad.

Vision för framtida snabbladdning