Fordon

Snabbladdad hybridbuss testas i Umeå

På Umeås gator rullar en hybridbuss som byggts för snabbladdning. Vid ändhållplatsen ska bussen koppla upp sig mot en strömskena för att ladda inför nästa tur.

Publicerad

Bussen är i grunden en vanlig Volvo 7700 som konverterats till laddhybrid av Umeå-företaget Hybricon.

Bussen drivs av två navmotorer på bakhjulen. Elmotorerna hämtar sin kraft från det drygt ett ton tunga paketet av litiumjärnfosfatbatterier som placerats på taket. Vid behov rycker ett dieselaggregat in för att ladda batterierna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här