Fordon
Snabbladdad elbuss på premiärtur i Umeå
Laddar med takströmavtagare.
En elbuss som snabbladdas på ändhållplatsen sätts i morgon torsdag i trafik i Umeå. På tio minuter laddas batterierna för 30 minuters drift.
Inget buller och inga utsläpp. Elbussen som i morgon torsdag sätts in i reguljär trafik på linje 1 i Umeå ska klara sig på ren eldrift. Det tack vare en snabbladdningsstation vid ändhållplatsen. Efter avslutad tur kör bussen in till laddstationen, fäller upp strömavtagarna mot strömskenan och under tio minuter snabbladdas batterierna med 100kW.
- Tio minuters laddning ska räcka för 30 minuters drift, säger Pär Jonsson, marknadsansvarig på Umeåföretaget Hybricon.
Det är Hybricon som konverterat bussen, en Volvo 7700, till elbuss. Den drivs av två navmotorer på bakhjulen. Elmotorerna hämtar sin kraft från det drygt ett ton tunga paketet av litiumjärnfosfatbatterier som placerats på taket. Vid behov kan ett dieselaggregat rycka in för att ladda batterierna.
Utvecklingen av elbussen har skett i samarbete med Umeå kommun och Umeå kommunföretag. I projektet deltar även det holländska företaget e-Traction som utvecklat navmotorerna, samt det spanska företaget Opbrid som står bakom snabbladdningsstationen.
Elbussen har testats sedan i våras men från och med i morgon går den för första gången med passagerare i reguljär trafik.
Till en början ska den sättas in som förstärkning på mornar och eftermiddagar på linje 1 i Umeå.
Hybricon har konverterat ytterligare en buss för fortsatta tester. Rapporten hittar du här.
Under nästa år ska en elbuss för passagerartrafik sättas in även på flygbusslinjen i Umeå.
Hybricon vill också förbättra tekniken. De batterier som i dag används klarar inte att laddas med mer än 100 kW. Hybricon planerar därför att övergå till en ny typ av litiumjonbatterier från det amerikanska företaget Altair Nano. Dessa batterier är speciellt anpassade för snabbladdning och för att klara stora effektuttag. En förklaring är att anoden av litiumtitanatoxid har en avsevärt större ytarea jämfört med vanlig kolbaserad anod.
Samma typ av batterier har utvecklats av japanska Toshiba och kommer bland annat att användas i Mitsubishis elbil iMiev
- Med de nya batterierna kan laddtiden minskas ytterligare eftersom de klarar kraftigare snabbladdning, vi inleder med 250 kW, säger Pär Jonsson.
Även själva laddstationen kan förbättras. Hybricon utvecklar därför en egen laddstation där strömavtagaren ersätts av en robotarm som fälls ut automatiskt när bussen kör in på stationen, något som också ska bidra till att korta laddtiden.