Fordon
Snabbaste färjan till skroten
Finnjet i Silja Lines målning
Världens en gång snabbaste bilfärja är på väg mot upphuggning i Indien. Entusiaster har velat rädda den gasturbindrivna färjan som länge rusade fram över Östersjön under namnet Finnjet.
Finnjet togs i drift i maj 1977 på traden Helsingfors – Travemünde. Tanken var att fartyget tack vare sin höga fart, 30,5 knop, skulle kunna frakta fler passagerare och bilar än en konventionell färja.
Men höjda oljepriser och ett flertal incidenter gjorde att rederiet Enso-Gutzeit lät bygga om Finnjet och installera även dieselmotorer. Med sitt nya dieselelektriska maskineri gjorde hon 18,5 knop.
1987 tar Silja Line över ansvaret för färjan som trafikerar trader mellan Helsingfors och olika Östersjöhamnar.
2005 ligger Finnjet upplagd i Rostock men hyrs ut till USA hösten 2005 för att bli logementsfartyg till hemlösa efter orkanen Katrina.
I januari i år såldes Finnjet för att byggas om till kryssningsfartyg under namnet GTS Da Vinci. Men höga ombyggnadskostnader avskräckte köparna som nu i maj säljer skeppet för att skrotas i Indien.
Så sent som för någon vecka sedan föreslog några finska politiker att Esbo stad utanför Helsingfors skulle köpa Finnjet och använda fartyget som logementsfartyg.
GTS Finnjet
Längd212,9 meter
Bredd24,5 meter
Djupgående6,5 meter
Bruttotonnage24605 ton (32490 efter ombyggnad)
Gasturbiner2 st Pratt & Whitney, 55200 hkr
Dieslar2 st Pielstick-Wärtsilä 23040 hkr
Antal passagerare1800 (1686 efter ombyggnad)
Antal bilar380 (390 efter ombyggnad)
Antal lastbilar34