Fordon

Släpper bakvänd takbox efter ägarens experiment

Aero Loader har förstärkts, så tillverkaren rekommenderar inte att du vänder på din gamla takbox. Foto: Calix

Tesla-ägaren upptäckte att hans Model 3 fick längre räckvidd när han vände på takboxen. Nu har tillverkaren släppt en modell som ska sitta bakvänd – avsedd för elbilar.

Publicerad

Vi Bilägare rapporterade ifjol om Tesla-föraren som testade att vända på sin takbox. Och med den mer flata sidan riktad framåt så drog hans Model 3 enligt uppgift 16,4 procent mindre elenergi än när boxen satt åt rätt håll. Det visade tre tester som ägaren gjorde på motorväg. 

Takboxen kom från svenska Calix Roof Boxes – och nu lanserar Eskilstuna-företaget en ny modell som är "felvänd". Deras Aero Loader sägs vara utvecklad med elbilar i åtanke, och i företagets egna testar har den bakvända designen gett elbilar sju procent längre räckvidd – med motsvarande minskning av förbrukningen för bilar med förbränningsmotor.

I pressmeddelandet från Calix underleverantör konstateras att traditionella takboxar inte är formgivna med en optimal aerodynamik. Lasten på taket har en tämligen stor inverkan på räckvidd och förbrukning – men att helt enkelt vända på sin gamla takbox är en dålig idé. Belastningen på kortsidan blir en helt annan när den är vänd framåt, inte minst vid en kollision. 

För ändamålet har Calix gjort förstärkningar på Aero Loader, som även tar hand om vibrationer. Volymen ligger på 425 liter och fylld med skidor för utförsåkning kan vikten bli hög.