Fordon Skärmar kan minska t-baneträngsel Med hjälp av skärmar som visade hur passagerarna var fördelade i nästkommande tåg kunde trängseln minskas. Foto: Peter Larsson Med hjälp av skärmar som visade hur passagerarna var fördelade i nästkommande tåg kunde trängseln minskas. Foto: Peter Larsson Yixhou Zhang. Foto: Peter Larsson Resenärerna sprider ut sig mer i tunnelbanetåget om skärmar visar hur trångt det är i nästkommande tåg. Det visar en studie vid KTH. Linda Nohrstedt Publicerad 1 sep 2015 kl 13.03 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons I maj i år genomförde Yizhou Zhang sin studie vid tunnelbanestationen Tekniska högskolan i Stockholm. Resenärerna fick då information om hur passagerarna var fördelade i nästkommande tåg via en talad röst i högtalare och visuellt via en skärm. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ tunnelbana fordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Svenska satelliten kopplar upp franska polisens elitstyrka Sveriges första helt privatfinansierade satellit – täcker tredjedel av jorden. • Franska GIGN först att kopplas upp under OS. ”Taktisk kommunikationskanal.”
Efter enorma ai-satsningar och Tesla-nedgång – oro för bubbla inom ”megatech” Analytiker luftar tankar om en möjlig ai-bubbla efter att flera techbolag backar kraftigt på börsen.
Nu ska oljejätten kunna lagra mer koldioxid än Norges totala utsläpp Equinor har säkrat kapacitet att lagra mer koldioxid än Norges totala årliga utsläpp. ”En ny, kommersiell, norsk havsnäring” säger norska energiministern.