Skadade frontrutor stoppar Jas i Libyen

2011-05-10 08:14  

Två av de åtta svenska Jas 39 Gripen-plan som bevakar flygförbudszonen över Libyen har fått flygförbud. Frontrutorna har skadats, möjligen av sandstormar.

- På väg tillbaka efter genomfört uppdrag hände det något som påverkade ytskiktet på Gripenplanens frontrutor så det fick små bubblor som krackelerade, skriver pressofficer Louise Levin på Försvarsmaktens hemsida på tisdagen.

När bubblorna sprack lossnade hela sjok av frontrutornas ytskikt.

Ytterst på frontrutan sitter en tunn platsfilm, en coating, som skyddar ett underliggande metallskikt. Blir det skador på plastfilmen slits det metalliska skiktet snabbt ner.

- I en skarp insats anses detta som en mycket allvarlig skada eftersom metallerna, indiumtennoxid och guld, skyddar flygplanet från att snabbare bli upptäckta av en radar, skriver Louise Levin från den svenska förläggningen på Natobasen på Sicilien.

Dessutom finns det misstankar om att planens motorer kan ha skadats på liknande sätt.

Enligt Försvarsmakten finns det inga säkra uppgifter om hur skadorna uppkommit. En teori är att de beror på en kombination av sandstorm och statisk urladdning.

Vid tiden som händelsen inträffade fanns oväder i närheten. Åskmoln kan enligt försvarsmeteorolog ha uppvindar som kan bära på små partiklar alternativt att kraftiga virvelvindar suger upp partiklar i skyn.

– Men så länge har vi inte hittat något som skulle kunna vara orsaken, ingen sand i motorerna eller andra skador, uppger flygtekniker Mikael Lindén.

Eftersom det inte kan påvisas att det är sand som förorsakat skadorna så förbryllar detta många.

- Systemingenjören i förbandet uppger att han aldrig sett liknande skador på en frontruta, skriver Loiuse Levin.

De skadade planen  ska fraktas hem till Sverige för att få nya frontrutor. De kommer att ersättas av två andra Jasplan från F 21 i Luleå.

Operation Unified Protecter

Sverige deltar i den Natoledda, FN-sanktionerade aktionen Operation Unified Protecter i Libyen.

Sverige bidrar med en flyginsats, FL01, för att upprätthålla en flygförbudszon i enlighet med beslut i FN:s säkerhetsråd.

Huvuddelen av det svenska bidraget om cirka 130 personer kommer från EAW (expeditionary air wing) som stått i beredskap åt den nordiska stridsgruppen, cirka 110 personer. Styrkan kompletteras med 20 specialistmedarbetare.

I insatsen ingår åtta Gripenplan, ett Herculesplan för lufttankning samt spanings- och stödresurser.

Sedan första flygningen den 7:e april har det genomförts 64 uppdrag och vid drygt hälften av dessa har svenskt tankerflyg använts för lufttankning.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt