Fordon

Sista chansen att beställa Tesla Roadster

Ny Tekniks Tesla-team - Lars Anders Karlberg 60+ och Jonas Hållén 50-. I bakgrunden Anna-Karin Åstedt, en av förarna i den gula Teslan. Foto: Jörgen Appelgren
USA-ambassadören Matthew Barzun välsignade de amerikanska bilarna innan de släpptes iväg. Till vänster plåtar Ny Tekniks Jörgen Appelgren Patrik Strömer i det gula Tesla-teamet. Foto: Lars Anders Karlberg
Polisen slog till direkt på folksamlingen utanför amerikanska ambassaden. När förklaringen till uppståndelsen kom visade det sig att polisens morbror heter Tesla i efternamn. Foto: Lars Anders Karlberg
Tävlingen gick ut på att genomföra de två etapperna Stockholm-Gullspång och Gullspång-Göteborg på uppsatt idealtid och med minska möjliga elförbrukning.
Klockan 10.22 ger sig Lars Anders Karlberg och Jonas Hållén ger sig iväg från ett hyggligt väder i Stockholm till snöglopp och kyla på E4/E20. Foto: Jörgen Appelgren
Bara några kilometer utanför Arboga tar det stopp för Ny Tekniks Tesla. Varningslamporna blinkar och bilen stannar på absolut sämsta tänkbara ställe - på den enfiliga sträckan på en trefilig väg. Foto: Lars Anders Karlberg
De strandsatta förarna misstänker att snögloppet satt igen luftintaget till Teslan, men Teslas tekniker Louis, som dyker upp efter en halvtimme, är säker att det är det som är felet. Foto: Lars Anders Karlberg
Händerna på Jonas Hållén skakade så i kylan vid motorstoppet att han inte kunde skicka iväg någon fullständigare rapport på Iphonen. Foto: Lars Anders Karlberg
Och kylan gjorde också sitt till att nöden trängde på. Vad gör man, även om det är mitt på E20? Foto: Lars Anders Karlberg
Klockan 13.15. Ny Teknik-teamet lyckas ta Teslan till vägkrogen Ekbacken vid Arbogas östra rondell för en välbehövlig matrast. 68 kronor för dagens fläskrullader med gräddsås och gurka. 77 kronor för en hamburgertallrik. Foto: Jonas Hållén
Det mobila bredbandet funkade inte under resan så alla rapporter fick skrivas med sms på en Sony Ericsson och på mejl med en Iphone. I Gullspång gick datorn i gång igen och en rapport kom i väg. Foto: Jonas Hållén
Mellantankningen i Gullspång kräver extra tjocka kablar för att kunna snabbladda med 64 A. Foto: Jonas Hållén
Joachim Skoogberg på Fortum (till vänster) basade för tävlingen. Anna-Karing Åstedt och Patrik Strömer körde den gula Teslan mellan Stockholm och Gullspång. Foto: Lars Anders Karlberg
Med 64 amperes strömstyrka i kabeln direkt från Gullspångs kraftstation gick det på drygt 2 timmar att ladda upp batterierna till nästan full styrka. Foto: Lars Anders Karlberg
Göteborgspolitikern Maria Abrahamson och hennes sambo Peter Bordahl tog över ratten i den gula Teslan för vidare färd till motormässan i Göteborg. Foto: Lars Anders Karlberg

Den lilla eldrivna sportbilen Tesla Roadster har nått vägs ände. Nu satsar Tesla Motors helt på familjebilen Tesla S och stadsjeepen Tesla X.

Publicerad

Det amerikanska företaget Tesla Motors har slutat att ta emot beställningar på Tesla Roadster i USA, rapporterar den amerikanska tidningen Wired.

För europeer och asiater är dock fönstret öppet ännu några månader. Men sedan är det stopp för nybeställningar på den vassa, men dyra sportelbilen som sålts i 2 500 exemplar sedan lanseringen 2008.

Tesla Roadster, som i Sverige kostar cirka 1 miljon kronor, tillverkas i England av bilföretaget Lotus som byggt in Teslas elektriska drivlina i sin sportbil Lotus Elise.

Men nu håller Lotus på att bygga om sin fabrik och tänker inte fortsätta med Tesla Roadster, skriver Wired.

Tesla Roadster var en av de absolut första rena elbilarna på marknaden när den kom 2008. Det var en bil att väcka uppmärksamhet med och Tesla Motors behövde inte göra en enda annons för att sälja bilen. Den sålde sig själv – till dem som hade råd.

Tesla Roadster är ett veritabelt krutpaket. Undertecknad reporter har själv kört en Tesla Roadster på E20 från Stockholm och söderut.

Den accelererar från noll till hundra på 3,9 sekunder. Elmotorn ger motsvarande 288 hästkrafter. Vridmomentet är som på alla elbilar extremt och det är bara att trampa på gasen. Inga växlar.

Tesla Roadster är också extrem i elbilssammanhang med sin långa räckvidd. Batteriet ger 56 kWh och räcker till 35 mils snålkörning i bra väder.

I snöglopp och kyla med kupévärmen påslagen blir räckvidden betydligt kortare.

Men Tesla Roadster var aldrig riktigt tänkt för skandinaviska vintrar. Tesla Motors har sitt högkvarter i Kalifornien och där finns också den ursprungliga målgruppen.

Tesla Motors satsar nu på sin familjebil Tesla S, som väntas komma ut på marknaden nästa år.

S står för Sedan och det är det det handlar om – en bil för massmarknaden till skillnad från den extrema Roadstern, som det krävs en gymnast för att komma in och ut ur.

Tesla S ska kosta mindre än hälften av Tesla Roadster. I USA talas det om ett pris på 57 400 dollar, motsvarande 370 000 svenska kronor.

Tesla Motors räknar med att tillverka 5 000 bilar under nästa år och 20 000 året efter.

Tesla S ska finnas i tre olika versioner. Grundutförandet ger en räckvidd på 26 mil på en batterlladdning medan det största batteripaketet ger en räckvidd på 48 mil.

Nästa projekt blir stadsjeepen Tesla X som utvecklas i samarbete med Toyota.

Läs om Ny Tekniks äventyrliga Teslaresa.