Fordon

Shell: Elon Musk en bra pr-maskin – men ingen affärsman

Mike Copson, ansvarig för affärsområdet vätgas på Shell. Foto: Felix Björklund
Tankning av vätgas i en Toyota Mirai Foto: Toyota
Teslas vd Elon Musk. Foto: Yichuan Cao

Batterielbilar i all ära, men när det gäller tyngre transporter och flyg håller inte tekniken. Det menar Mike Copson på Shell. "Viktmässigt har dagens batterier ungefär samma energidensitet som en chokladkaka", säger han.

Publicerad

(Artikeln är uppdaterad)

En förblindad allmänhet och politiker med skygglappar. När det handlar om att förflytta transportsektorn bort från fossila drivmedel har vi blivit lurade. Det tycker Mike Copson, ansvarig för affärsområdet vätgas på Shell. Under ett seminarium i London lyfte han fram vikten av att samarbeta och hitta nya lösningar på energiproblemet.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här