FORDON

Se robotfågeln som har ett jobb att sköta

Robotfalken kan jaga bort fåglar från landningsbanor. Nu blir Edmonton International Airport i Kanada den första flygplatsen som helt förlitar sig på tekniken. Se klippet med holländska ”Robird”.

Publicerad

University of Twente i Enschede, Holland ligger bakom intressant robotteknik. Clear Flight Solutions är ett av lärosätets framgångsrika spinoff-företag. De har utvecklat lösningen på ett stort problem för världens flygplatser – fåglar.

Varje kollision med ett flygplan kostar i snitt cirka 1,7 miljoner kronor. Således är branschen beredd att spendera stora pengar på innovationer som kan jaga bort fåglar från landningsbanor.

Clear Flight Solutions mekaniska falkar har redan visat sig vara effektiva – och nu har Edmonton International Airport i Kanada blivit den första flygplatsen i världen som anlitar robotfåglarna på heltid.

– Det här är ett historiskt steg för Robird och vårt företag. För närvarande agerar vi med våra fåglar på en rad platser, men att ta steget mot full integration med daglig verksamhet på en flygplats är enormt, säger Nico Nijenhuis, vd för Clear Flight Solutions till University of Twente.

Läs mer:

I dagsläget använder Edmontons flygplats en kombination av ljud och lasrar för att hålla fåglarna borta. Nu kommer Robird ingå i ett stort projekt där drönare registrerar djurlivet, inspekterar byggnader och dessutom gör mätningar med 3d-teknik.

Clear Flight Solutions samarbetar med Aerium, ett kanadensiskt företag med inriktning mot obemannade flygfarkoster. De konstaterar att teknikområdet har en enorm potential – från vindkraftverk till jordbruket.

Robotfalken har redan använts på en holländsk blåbärsfarm för att hindra starar och duvor från att äta upp skörden. Resultatet: Andelen starar minskade med 80 procent – men duvorna verkade inte bry sig alls om hotet från den mekaniska rovfågeln.

Det finns fler företag som bygger robotfåglar. En av pionjärerna är Festo i tyska Esslingen am Neckar. De står bakom SmartBird, som lanserades redan för sex år sedan. Företaget har lyckats återskapa de naturliga vingrörelserna hos en gåstrut, vilket gör att roboten trots sin storlek kan flyga väldigt långsamt. Den sägs kunna starta och landa helt autonomt. Måsen är dock mycket långsammare än sin holländske konkurrent. Se klippet där SmartBird flyger runt föreläsningssalen:

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!