Fordon
Säten i moduler ska göra tåg lönsammare
En lösning som ger högre effektivitet – och lägre priser för alla. Tack vare en ny interiör kan framtidens tåg bli än mer lönsamma. Nu ska tekniken testas i ett pilotprojekt.
Inte bara en ny stol – utan ett säteskoncept som ska förändra tåget helt och hållet. Den brittiska firman 42 Technology har tagit fram en modullösning kallad ”Adaptable Carriage”, som ska kunna förändras efter behov.
Railway Technology rapporterar att idén har utvecklats i två år. Den grundar sig på den enkla tanken om att skapa passagerartåg som även kan förvandlas till frakttåg.
För att åstadkomma det har företaget tagit fram en interiör med säten som automatiskt kan packas undan för att ge utrymme till last. Särskilt intressant är tekniken för tåg som körs på sträckor med varierat passagerarflöde.
– Det finns betydande passagerarkapacitet som inte används, särskilt utanför rusningstid. Att frakta saker med tåg är ingen ny idé, men att ha ett flexibelt utrymme som kan konfigureras för passagerare eller frakt – och att demonstrera hur det kan göras är nytt, sa företagets chef Zane van Romunde, vid demonstration av systemet på mässan Railtex i Birmingham.
Företagets system ska vara fullt automatiserat och en ”rekonstruktion” av interiören ska ta under tre minuter. En vagn med 20 sätesrader, parvis på var sida av gången, förvandlas då till ett utrymme motsvarande en lastbil med släp.
Alla säten och bord är sammankopplade och kan flyttas fram och tillbaka i vagnen. Systemet är även utformat så att det ska kunna eftermonteras i både nyare och äldre tågvagnar. Dock kan det i dagsläget endast användas för ”antingen eller” – de två fraktslagen går inte att kombinera.
Utmaningarna har varit flera, inte minst att få till ett fungerande system som inte är för dyrt, tungt – eller kompromissar allt för mycket med komforten. Men nu ska systemet testas, och 42 Technology hoppas att tågoperatörerna ska se fördelarna. Företagschefen ger ett exempel:
– Om ett tåg har tio vagnar kan tre vara utrustade med ”Adaptable Carriage”. Det skulle ge tågoperatören flexibiliteten att allokera upp till 30 procent av transporten till lastutrymme, sa van Romunde vid demonstrationen.
Testen ska påvisa eventuella brister, men redan nu säger sig företaget ha flera intressenter. Om allt går vägen är målet att den flexibla inredningen ska finnas ute på rälsen inom tre år.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!