SAS vd: Olyckligt med flygskatten

2019-02-01 14:24  
Rickard Gustafson anser att flygskatten skulle ha fått större effekt om pengarna hade öronmärkts för miljösatsningar. Foto: TT

Regeringens och flygbranschens syn på hur flygets klimatpåverkan ska minskas går brett isär.

SAS vd Rickard Gustafson anser att de 260 miljoner kronor i skatt som SAS-passagerarnas resor stod för under fjolåret hade kunnat användas bättre.

– Jag tycker att det är olyckligt med flygskatten så som den är utformad just nu. Det har såväl motståndare som supportrar till skatten konstaterat, att någon direkt miljökonsekvens har den inte, säger Rickard Gustafson, vd för SAS.

Flygskatten infördes i april förra året av Stefan Löfvens (S) regering. När Moderaternas och Kristdemokraternas budget vann majoritet i riksdagen i höstas såg den ut att avskaffas. Men i och med överenskommelsen som slöts i januari mellan Centerpartiet, Liberalerna, Miljöpartiet och Socialdemokraterna blir flygskatten trots allt kvar.

Regeringen anser att skatten är viktig för att minska resandet och att flyget ska betala mer för sin klimatpåverkan, och får medhåll från Naturskyddsföreningen.

– Den har en tydlig effekt i och med att den synliggör flygets klimatpåverkan och faktiskt bidrar till att dämpa efterfrågan på flygresor. Men jag kan hålla med om att den inte har tillräckligt stor effekt. Den här flygskatten räcker inte, den är för låg, säger David Kihlberg, klimatchef på Naturskyddsföreningen.

Läs mer: Oklara effekter av flygskatten enligt utredning

Under 2017 beräknades växthusgasutsläppen från svenskarnas flygresor till cirka tio miljoner ton koldioxid, ungefär lika mycket som utsläppen från alla personbilar i Sverige, enligt en rapport från Chalmers beställd av Naturvårdsverket. Privatresorna står för fyra femtedelar av utsläppen.

Rickard Gustafson anser att skatten skulle ha fått större effekt om pengarna hade öronmärkts för miljösatsningar.

– Jag hade hellre sett att, om man ska ha en flygskatt, att pengarna öronmärkts för att hjälpa industrin att ställa om till ett mer hållbart resande. Det skulle jag välkomna. Men så är inte den där utformad, säger Rickard Gustafson.

Nu tycker han att den mest sätter käppar i maskineriet för de bolag som vill satsa på hållbarhet.

– Det här gör bara att de små marginalerna som flygbranschen redan har blir ännu mindre och får sämre möjligheter att själv investera i ett hållbart resande, säger Rickard Gustafson.

Läs mer: Flygutsläppen har ökat med 47 procent

Under 2018, från april till december, betalade SAS resenärer totalt cirka 260 miljoner kronor i flygskatt i Sverige.

– På sikt blir det mycket pengar som skulle kunna investeras i klimatförbättrande åtgärder, säger Rickard Gustafson.

Naturskyddsföreningen ser gärna att skatten som kommer in från svenskarnas flygresor läggs på investeringar som förbättrar klimatet, som att satsa på järnvägsnätet.

– Att mer av intäkterna från flygskatten borde gå till miljöåtgärder kan jag hålla med om. Men vi pratar om olika saker, säger David Kihlberg.

Rickard Gustafson poängterar också att miljöfrågan inom flygbranschen är en global fråga som han inte tycker att man kan isolera till ett land och att flygbranschen globalt försöker ta ansvar.

– Vi gör väldigt mycket för att minska våra utsläpp. Hållbarhetsfrågor är alltid på agendan i de dialoger vi har med det politiska systemet, säger Rickard Gustafson.

Mer om: SAS Flygplan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt