Fordon

Saabs spritbilar säljer bäst

Saab 93 Biopower

De så kallade miljöbilarna tog för sig rejält under förra året. Nästan var femte ny bil var en miljöbil. Favoriterna är Saabs etanolbilar som säljer överlägset bäst. Av 55.000 miljöbilar var 17.000 en Saab.

Publicerad

Enligt organisationen Bil Sweden hade Sverige under förra året Europas, och troligen också världens, snabbast ökning av andelen miljöbilar och den snabbaste sänkningen av koldioxidutsläppen från nya bilar.

Antalet nyregistrerade bilar som släpper ut högst 140 gram koldioxid per kilometer ökade med 89 procent och antalet som släpper ut högst 120 gram med 146 procent.

Totalt registrerades 55.000 nya miljöbilar under förra året. Det är en ökning med 45 procent jämfört med 2006.

Den totala nybilsförsäljningen i Sverige uppgick till 306.000 bilar. Miljöbilarnas andel blev alltså 18 procent över hela året, men hela 22 procent för december.

Nya Saab 9-3 i topp i december
Huvuddelen av miljöbilarna i Sverige är etanolbilar som körs på 85 procent etanol och 15 procent bensin, E85.

Saab, Ford och Volvo dominerar etanolbilsförsäljningen, men med den nya Saab 9-3 Biopower, som lanserades i våras, har Saab ryckt åt sig en ointaglig ledning.

Saab 9-3 Biopower sålde dubbelt så bra i december som Saab 9-5 Biopower och Ford Focus Flexifuel och tre gånger så bra som Volvo V50 Flexifuel.

För helåret leder dock Saab 9-5 med 9.085 exempel följt av Saab 9-3 med 7.700 exemplar, Volvo V50 med 4.879 exemplar och Ford Flexifuel med 7.485 exemplar.

Volvos gasdrivna miljöbil V70 Bi-Fuel såldes bara i 3 exemplar i december, liksom Lexus nya stora lyxhybrid LS600H.

Gillar inte nya EU-reglerna
EU-kommissionen har lagt fram ett förslag om att koldioxidutsläppen från nya bilar ska begränsas till 130 gram per kilometer år 2012. Det gäller både koldioxid från fossila bränslen och koldioxid från biobränslen.

De biltillverkare som inte klarar gränsen får betala straffskatt, vilket gör bilarna dyrare.

Det förslaget gillas inte av den svenska bilindustrin eftersom etanolbilarna från Saab och Volvo är stora bilar som släpper ut mycket koldioxid.

- EU:s orimliga planer på regleringar av nya bilars koldioxidutsläpp äventyrar den framgångsrika svenska miljöbilssatsningen eftersom ingen hänsyn tas till vilka bränslen en bil använder. Bilar som drivs med alternativa, koldioxidneutrala bränslen ska enligt förslaget betala samma straffavgifter som bensinbilar, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden, i ett uttalande på onsdagen.