Fordon

Så kan piloterna sänka flygplanens buller 40 dB

Foto: Evi Blink

Forskarna gav piloter instrument som berättar hur de kan göra sin inflygning så tyst som möjligt. Som bäst sänkte passagerarflygplanen sin bullernivå med 40 decibel.

Publicerad

I takt med skenande bostadspriser i storstäderna har också acceptansen för flygplatsernas oljud över tätbefolkade områden minskat. Exempelvis har Heathrow Airport i London bett piloterna att göra brantare inflygningar för att skona så många boende som möjligt från bullret. Och Amsterdams Schipol höjer skyddsvallarna runt flygplatsen för att hindra ljudet, som kan ta sig långt i det platta landskapet. 

I väntan på tystare motorer pågår dock forskning för att se hur piloterna kan bidra till att minska flygplanens buller under inflygning och landning. I september inledde DLR, det tyska centret för luft- och rymdfart, tillsammans med Swiss Federal Laboratories, ett test vid Zürich flygplats. Under fem dagar fick 25 piloter landa DLR:s Airbus A320 vid totalt cirka 90 tillfällen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här