Så fungerar trimning av elcyklar

2018-01-24 10:41  

Trimboxen kopplas in i cykelns elmotor och ökar direkt assistansen upp till 50 kilometer i timmen eller mer. Så här fungerar den.

Elcyklar har blivit populära, inte minst sedan regeringen införde möjligheten till elcykelpremie. Enligt Lars Strömgren, ordförande i såväl Cykelfrämjandet som Svensk cykling, ökade försäljningen med cirka 200 procent mellan oktober 2016 och samma månad 2017. I fjol såldes 67 000 elcyklar.

Som Sveriges radio rapporterat säljs trimsatser helt öppet på diverse hemsidor, även av etablerade handlare. Något som nu oroar polisen.

En cykel med elassistans, som Transportmyndigheten kallar elcykeln, har trampor eller vevanordning och en elmotor som kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel i uppförsbacke eller stark motvind. Motorn får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer per timme och får en ha kontinuerlig märkeffekt på högst 250 watt.

Om elcykeln avviker från dessa krav kommer den inte längre anses vara en cykel, utan ”troligen, en moped med helt andra krav för att få brukas i trafik”, skriver Transportstyrelsen.

Men hur fungerar egentligen trimboxen? De kan se lite olika ut beroende på vilken motor som är installerad men består i princip av en liten elektronikbox med ett antal kontaktdon. Några kablar behöver oftast inte klippas utan boxen kan kopplas in direkt på elcykelns befintliga kontaktdon.

Grundprincipen är att trimboxen lurar motorns styrenhet. Styrenheten beräknar kontinuerligt hastigheten med hjälp av signaler från en magnetsensor monterad på ramen och hjulet. Om hastigheten överstiger 25 kilometer per timme kopplas motorn bort.

Trimboxen kopplas in mellan magnetsensorn och styrenheten och manipulerar signalen så att styrenheten tror att cykeln rullar hälften så fort som den faktiskt gör. Trimningen ger alltså ingen extra effekt.

Har cykeln en hastighetsmätare kommer den att visa 25 kilometer per timme trots att man susar fram i 50. Exakt vad som visas kan dock skilja lite mellan olika modeller.

Lars Strömberg på Cykelfrämjandet tror dock inte att problemet med trimmade elcyklar är särskilt stort.

– Det är inte statistiskt säkerställt. Men jag bedömer inte problemet som särskilt stort. Studier som gjorts visar att folk köper elcyklar för att öka komforten vid pendling, inte för att öka hastigheten, säger han.

Risker med trimning

Martin Silberg, servicechef på Cycleurope, vänder sig kraftigt emot trimning av elcyklar.

Han påpekar att garantier upphör att gälla, att slitaget på systemet kommer att öka och försäkringsbolag inte betalar ut ersättning vid olyckor om cykeln visar sig ha varit trimmad.

Dessutom är exempelvis inte bromssystemet eller cykelinfrastruktur anpassat för de högre hastigheter som uppnås.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt