Fordon

Så blir SJ:s nya X2000

Finansminister Magdalena Andersson (S) samt närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) tillsammans med SJ:s vd Crister Fritzon i Stadlers verkstad i Tillberga. Foto: Fredric Wigh, ABB
Finansminister Magdalena Andersson (S) samt närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) testar komforten i den nya 1-klassätena i nya X2000.
Arvid Fredman (ryggen mot kameran), fordonsansvarig för X2000 visar hur den nya förarplatsen kommer att se ut. Foto: Fredric Wigh, ABB
Ny kabeldragning och teknik i förarhytten. Foto: Fredric Wigh, ABB
Samtliga av SJ:s 36 X2000 tågset kommer att byggas om i Tillberga, vilket skapar 100 arbetstillfällen.
Johan Söderström, vd ABB Sverige, Mikael Damberg (S) och Magdalena Andersson (S) vid presentationen av nya X2000. Foto: Fredric Wigh, ABB
Finansminister Magdalena Andersson (S) samt närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) testar komforten i den nya 1-klassätena i nya X2000. Foto: Fredric Wigh, ABB
På grund av rigorösa säkerhetsreglementen och krav på enkelhet kommer många av knappar och reglage att behållas analoga. Den översta tunna raden kommer dock att digitaliseras i förarplatsens slutgiltiga skepnad.
Grafik: TT/NYHETSBYRÅN

Det 25 år gamla tåget ska leva 25 år till. Nu påbörjar SJ moderniseringen av X2000. Satsningen ska innebära en ökad komfort – och färre tågstopp. ”Målet är att vi ska få under två stoppande fel per en miljon kilometer”, säger Crister Fritzon, vd på SJ.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här