Fordon
Rolls-Royce testar 100 procent hållbart i jetmotorer
Ett gott steg på väg mot utsläppsneutralitet. Nu har Rolls-Royce påbörjat tester av att köra 100 procent hållbara bränslen i sina jetmotorer.
Om mindre än 30 år ska Rolls-Royce vara koldioxidneutralt. Och även om det låter som lång tid så är det en enorm omställning som motortillverkaren måste genomgå. Nu har dock bolaget tagit första stegen mot att få sina jetmotorer att gå på hållbart bränsle.
Detta då man under utvecklingen av sin nya motor Pearl 700 har testat att köra den på 100 procent SAF-bränsle.
SAF står för Sustainable Aviation Fuel, och är det namn man gärna använder eftersom biobränslen i sig inte innebär att de är hållbara. Själva bränslet produceras av allt från alger till restprodukter från skogsindustri och restaurangindustri.
Att man redan i utvecklingsfasen ser till att motorn fungerar med 100 procent SAF är enligt Rolls-Royce ett viktigt steg, inte minst eftersom det lägger grunden för hur den här typen av bränsle kan certifieras. För tillfället är SAF endast certifierat i olika inblandningar med jetbränsle upp till 50 procent.
Bränslet som användes under testet producerades av World Energy i Kalifornien, och enligt Rolls-Royce har det potential för att reducera koldioxidutsläppen under hela sin livscykel med mer än 75 procent jämfört med traditionellt flygfotogen.
– Hållbara flygbränslen har potential för att markant reducera koldioxidutsläppen från våra motorer, säger Jörg Au, chefsingenjör för Rolls-Royce avdelning Business Aviation i Tyskland, i ett uttalande.