Fordon

Rivaler väntar på London-taxins död

Manganese TX4
Manganese TX4
Nissan NV200
Nissan NV200
Mercedes Vito
Mercedes Vito

Tillverkaren av den klassiska London-taxin befinner sig i ekonomisk knipa. Två rivaler väntar på att få ta över.

Publicerad

Manganese Bronze heter företaget som byggt den klassiska "cabben", London-taxin med sin separata föraravdelning och stipulerad inre höjd på 1295 mm. London har 23000 taxibilar, den absoluta merparten byggda av Manganese Bronze. Senaste modellen kallas TX4. Den klarar självklart de uppställda kraven på inre höjd och en vändcirkel på 8500 mm.

Men när TX4 drabbades av problem med styrningen och tvingades återkalla 400 bilar drabbades företaget hårt. Redan tidigare ansträngdes ekonomin av ett återkallande efter motorbränder. Komponenterna till styrningen tillverkas av kinesiska Geely, som dessutom äger en del i Manganese Bronze.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här