Fordon

Renault lanserar Mobilize – ett nytt varumärke kring mobilitet

Prototypen EZ-1 har plats för två passagerare, och halva bilen är byggd med återvunnet material. Foto: Renault

Mobilize ska tillgodose Renaults kunder som är intresserade av en alternativ och delad mobilitet. Enheten kommer att släppa en rad specialdesignade fordon. Först ut är EZ-1.  

Publicerad

Renault-gruppen är på offensiven, bland annat med fyra nya affärsenheter. Där ingår Mobilize – och i ett pressmeddelande tillkännager koncernen lanseringen av varumärket med uppgiften att tillgodose de miljömedvetna kunder som är intresserade av en alternativ och framförallt delad mobilitet. 

Till sin hjälp för att locka dem har man EZ-1, en prototyp avsedd för delad mobilitet. 2,3 meter lång har bilen plats för två passagerare, och 50 procent av bilen byggd med återvunnet material – en andel som ska ökas. Med ständiga förarbyten har Renault satsat på ett innovativt batteribytessystem. EZ-1 ska följas av en rad specialdesignade elfordon skapade av koncernens dedikerade teknik- och designteam.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här