Fordon

Provkörning: Mercedes EQA 250 – ”Märks att modellen bygger på gammal grund”

Mercedes EQA 250. Foto: Felix Björklund
Mercedes EQA 250. Foto: Felix Björklund
Mercedes EQA 250. Foto: Felix Björklund
Mercedes EQA 250. Foto: Felix Björklund
Mercedes EQA 250. Foto: Felix Björklund

En bil för de som värderar interiörkvalitet framför praktikalitet och räckvidd. Mercedes EQA levererar på stil och teknisk finess – men tappar bollen när det kommer till elbils-specifikationerna, skriver Ny Tekniks Felix Björklund som provkört.

Publicerad

Det är nu flera år sedan som Mercedes lanserade sin första riktiga elbil EQC. En bil som de saluförde med ”äntligen har elbilsklassen fått en Mercedes”. Med EQA vill de köra samma reptrick – fast i en mindre klass. Dock är situationen en annan.

EQA lanseras på en marknad som är väldigt mycket mer konkurrensutsatt. VW-gruppen har tre alternativ, Volvo, Lexus, Kia, Hyundai, Nissan och Ford är ytterligare några. Och då har vi inte ens nämnt att Tesla Model 3 lurar i vassen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här