Provkörning: Volkswagen ID 4 – ”Den här bilen de flesta familjer vill ha”

2021-01-23 07:00  

Det andra steget på VW:s elektrifieringsresa och den tänkta storsäljaren. Crossovern ID.4 levererar ett mer övertygande intryck än sin föregångare och visar att tyskarna har fått upp ångan, skriver Felix Björklund.

Hypen var enorm inför att Volkswagen förra året skulle lansera ID 3. Förväntningarna var enorma för att se vad man hade tagit sig till i Wolfsburg. Och så kom lanseringen av sig. Corona, mjukvaruproblem och förseningar till att börja med – och så funkade inte alla utlovade finesser när bilen väl rullade ut till kund.

Nu står vi inför kapitel två på resan och den här gången känns allt mer på plats. För även om ID 3 sägs vara den nya folkbilen och den naturliga ersättaren till Golf och Bubblan så är ID 4 en mer ”svensk” bil. Vi har gillat stora kombis här uppe – och på senare år har det bytts ut mot suvar/crossovers. Det är även den här bilen man tror kommer sälja bäst.

– Jag skulle inte bli förvånad om ID 4 blir den mest sålda VW-bilen i Sverige 2021, sade Sten Forsberg, vid presentationen av bilen.

Och även om han inte gick in på reda siffror så säger det en hel del.

Men nog om bakgrunden – nu till bilen.

Design

Det är nu länge sedan som VW började med sitt nya ID-formspråk. Först på konceptbilar och sen på ID 3. Det handlar om ett avsteg från de övriga produkterna och med ”fyran” fortsätter man på inslagen linje. VW har själva beskrivit sin designinriktning som ”digital”.

ID 4 ser, trots att axelavståndet inte är större än på ID 3, väldigt mycket rejälare ut. Den höga motorhuven, markfrigången samt den stöddigare fronten gör att de båda bilarna förefaller helt skilda från varandra. Det är en stramt futuristisk skepnad som på ett sätt börjar känns väldigt VW. Inne i kupén är det rejält ljust och rymligt. En av fördelarna med en dedikerad elbilsarkitektur är att man får mer utrymme – och det har VW tagit vara på. Ett exempel på det är bagageutrymmet som sväljer 543 liter innan det är dags att fälla sätena. Det är bra mycket mer än i en Volvo XC60 som då är en större bil.

Volkswagen Id.4. Foto: Volkswagen Sverige

När det kommer till interiördesign och material speglar ID 4 den tidigare modellen. Det är avskalat, enkelt och ganska plastigt. Det här är ett signum för ID-familjen, och även om jag tycker att det är bättre genomfört här än i ID 3 – är det inte i närheten av den lite tyngre kvalitetskänsla som fossilbilarna Golf och Tiguan levererar i de mer påkostade versionerna. Något som däremot inte tynger köpare är skuldkänslor för att det ska gått åt en och annan ko till klädseln. Nej, ID 4 har helt ”vegansk” interior (vilket brukar innebära någon plastmaterial).

Läs mer: Test: 10 laddbara familjebilar – ”Laddhybrid för vanligt folk”

Sittpositionen är passande hög. I ID 3 kändes det att man satt ovanpå batteriet – här märks det inte av på samma sätt. Att det är rymligt syns ovanför huvudet. Nu är jag medel när det kommer till längd, men jag skulle snudd på kunna ha på mig hög hatt utan att ta i taket. En mer lättförståelig jämförelse är att utrymmet från flint till panoramaglastak är större än i den betydligt större tyska premiumsuv som jag kör för tillfället. 

I övrigt ser mycket från förarsätet likadant ut som i den mindre ID-bilen. Dock har reglagen för ljus placerats åtkomligt (något de inte gör i ID 3) och på det stora är det en behaglig plats att sitta. 

Teknik

I flera år har jag varit på evenemang och workshops kring Volkswagens elektrifiering och nya tekniska plattform, där ID 4 är det andra VW-barnet som bygger på denna. Grunden är alltså densamma som för ID 3. MEB-plattformen är modulär och kan husera olika batteristorlekar samt motorer på båda hjulaxlarna.

I den form som vi testar nu, 1st Edition, så handlar det om 77 kWh batteri som ska räcka till 488 km och en elmaskin på bakaxeln god för 150 kW / 204 hästkrafter. Vad det lider kommer även fyrhjulsdrift samt som ovan nämnt andra batterialternativ.

För svenska marknaden har VW sett till att värmepump är med i standardutförandet – något som då ska sänka räckviddsförlusterna som vi får vintertid. Och tro mig, det är utrustning man vill ha med.

Volkswagen Id.4 Foto: Volkswagen Sverige

Inför att ID 3:an skulle lanseras var det ett stort pådrag kring den nya innovativa ”head up”-displayern med förstärkt verklighet. Detta komplement till det minimala instrumentklustret skulle verkligen visa hur moderna VW var. Dessvärre strulade tekniken och när bilen väl rullade ut till kund fungerade inte finessen.

Men nu är den på plats och det ska sägas att den verkligen ger en extradimension till systemet. Dels visar den med stora blå pilar vart man ska köra, men den signalerar också med färger hur långt det är till upplevda hinder och var mittmarkeringar i svängar är med mera. Helt enkelt ett bra sätt att synliggöra saker för föraren.

På vägen

Officiellt ska ID 4 Max, den version jag körde, klara av 488 kilometer på en full laddning. Redan när jag kliver in genom dörren visar instrumentet att jag inte kommer att komma i närheten av det. Det är förvisso inte förvånande, pressbilarna som skickats upp från Tyskland har säkerligen hårdtestats en del vilket – vilket innebär att de kanske inte är körda i ”åka till affären-tempo” (körhistorik påverkar räckviddsprognosen), därtill är kylan något som är en kilometer-bane. Dock kan man tänka sig att det går att klämma ur någonstans runt 30-35 mil under vinterhalvåret.

Läs mer: Provkörning: Volkswagen E-Golf – ”Kommer rustad till tänderna”

Och så kör vi iväg. Rutten för dagen går från Södertälje, via sörmländska skogar i trakterna kring Gnesta, upp till Strängnäs och Mariefred. Så någon riktig stadskörning blev det inte tal om. Däremot fanns det rejäla möjligheter att prova på hur ID 4:an beter sig på typiska svenska mellanstora vägar. Så rullar vi iväg.

Storleksmässigt är ju ID 4 en mellanstor crossover. Att den är så tydligt bakhjulsdriven i sin karaktär är lite överraskande. Inte oangenämt i sig, utan lite som bilar var förr och något som moderna bilister kanske inte är vana vid.

Volkswagen Id.4. Foto: Volkswagen Sverige

När vi rullar iväg från Södertälje är det halt ute och trots förmaningen om att vi inte rullar på nordiska vinterdäck så kör jag på som om det vore snustorrt. Det är ju ändå ett test det här. Och självklart tar det inte lång tid innan det släpper lite första gången. Dock är det förhållandevis odramatiskt och anti-sladdsystemet griper snabbt in och rätar ut situationen.

Faktum är att det gör ett fruktansvärt effektivt jobb av det hela, vilket får mig att börja tänka – hur skulle bilen agera om man verkligen provocerar?

På en tom parkering med ett tunt lager snö tar jag tillfället i akt. Det är finfina förutsättningar för att sladda runt lite. I med sport och så kör vi…

Men det går inte, inte alls. Datorerna i bilen tillåter endast minimalt med sladdande innan de resolut griper in och tar död på alla former av sidleds-lek. De elektroniska barnvakterna går inte heller att koppla ur. Tråkigt javisst, men ID 4 är, i varje fall inte i den tappning vi testar nu, inte till för att busköra med. Och det här är nog inget man kan klaga på – för VW har aldrig påstått att det här ingår. I det här avseendet är fyran och trean lika – det är bilar för massan inte dem som vill ha riktigt kul körning.

Efter mina pubertala sladdförsök är det återigen upp på landsväg. Och så bär det av. Styrningen är bra balanserad och precis så trygg som man förväntar sig av en familjesuv. Även komforten är fin och trots rejäla fälgar är det ganska sällan som fjädringen inte klarar av att filtrera bort ojämnheter. Och när vi pratar om att filtrera bort – ljudisoleringen är riktigt bra, vilket gör att ID 4 verkligen står sig i den avdelningen när det kommer till långkörningar.

Att göra omkörningar i bilen är även det inga problem. Den direkta responsen från eldrivlinan gör att man snabbt kommer iväg och kan göra det hela säkert i vanlig landsvägshastighet. Däremot är de elektroniska övervakningssystemen väldigt strikta när det gäller antispinn – vilket gör att det kan ta ett tag att komma iväg från stillastående när det är halt. Systemet hackar upp och kapar ner effekten för att man inte ska sladda. Och eftersom det är en tung suv kan det stundom kännas knasigt att den inte är fyrhjulsdriven.

I Mariefred får jag möjligheten att köra lite ”stadstrafik”, eller i varje fall traggla mig igenom lite stadskvarter. Och den, för storleksklassen, snäva vändcirkel bilen har gör att den är lättmanövrerad och faktiskt är det här något som bilen trumfar lilla Mini Cooper i.

Summerat

Det går inte annat att säga än att om ID 3 var ett smakprov på vad som komma skall så är det här riktig rätt. ID 4 bockar av fler ”måsten” och även om trean kan sägas räcka för familjen, är det den här bilen de flesta familjer vill ha.

Att man kan hänga på ett släp är även något som många ser som ett krav för att en elbil ska kunna fylla rollen som förstabil. Visst, 514 000 kronor kan tyckas styvt, men den är prisad för att kunna leverera samma ägarkostnader som en motsvarande stor men billigare fossildriven bil. Tittar man istället på förmånsvärdet är det väldigt lågt – vilket gör jämförelsen mot en fossildrivna och laddhybrider än bättre.

Det som kanske är ett litet aber är att fyrhjulsdrift inte finns som alternativ än, men det kommer.

Fakta Volkswagen ID.4 1st Edition Max

Pris: från 614 900 kr

Drivlina: Elmaskin på bakaxeln

Maxeffekt: 150 kW /204 hästkrafter

Max vridmoment: 310 Nm

Batterikapacitet: 77 kWh

Räckvidd: 488 km

Snabbladdningskapacitet: 125 kW

Ombordladdare: 11 kW

Acceleration 0-100 km/h: 8,5 sekunder

Max hastighet: 160 km/h

Bagageutrymme: 543 liter, 1 575 liter med fällda säten

Max dragvikt: 1 000 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt