Fordon
Porsche vill bränna vätgas i framtida V8
Blir vätgas räddningen för Porsches V8? Foto: Porsche
Kan en vätgasdriven V8 rädda Porsches förbränningsmotorer? Nu testas ett koncept virtuellt.
Unika fordon med en specifik körupplevelse byggde varumärket, och Porsche har lyckats med bedriften att överföra liknande värden till sina elbilar.
Men den tyska ikonen kommer sannolikt inte undan med att elektrifiera hela sin fordonsflotta – bilar som 911-modellen måste byggas runt en förbränningsmotor. Vad gör man då när bensin- och dieselmotorer går mot ett förbud?
Nu utforskar Porsche möjligheterna kring en vätgasdriven förbränningsmotor, detta i en virtuell V8. Deras avancerade simulering bygger på en motor på 4,4 liter med dubbelturbo, och enligt resultaten skulle den leverera 590 hästkrafter. Det skriver Autoblog.
Ingenjörerna har studerat vilka delar som måste ändras för att en konventionell motor ska acceptera vätgasen, och bland annat kräver samma effekt en större mängd luft för att uppnå en god förbränning.
Det innebar att man behövde sänka kompressionen. Men vid en lägre temperatur gick det långsammare att evakuera den förbrända vätgasen – och i vissa lägen gav det problem med att uppehålla en nog hög rotationshastighet på turboaggregaten. Bland Porsches lösningar finns en elektriskt assisterad turbo.
Porsche ser det som osannolikt att de skulle sätta just den virtuella V8:an i produktion. De är dock inte ensamma om att utforska vätgas i förbränningsmotorer. Redan för 14 år sedan experimenterade BMW med en V12-motor – Mazda har testat vätgas i wankelmotorer, och förra året visade Toyota en vätgasdriven tävlingsbil med en 3-cylindrig motor. Den följdes av ett offroad-koncept från koncernens lyxmärke Lexus. Och Yamaha fick tidigare uppdraget att modifiera Lexus V8 för vätgasdrift.