Polisen: Så kör du elsparkcykel

2019-05-13 07:54  
Elsparkcyklarna blir fler och fler i de svenska storstäderna. Nu vädjar polisen till elsparkcyklisterna suna förnuft. Foto: TT

Elsparkcyklarna, som blir fler och fler i Sveriges större städer, hyllas för sin smidighet och miljövänlighet. Men fordonen kritiseras också, och polisen vädjar till cyklisternas sunda förnuft för att förhindra allvarliga olyckor.

– Det är kul att det dyker upp nya transportmedel som är miljövänliga. Samtidigt ser vi tyvärr förare där det brister i det sunda förnuftet och man far omkring på gågator och trottoarer, säger Johan Sundström som är trafikpolis i Stockholm.

Han känner inte till att det inträffat några svårare olyckor med elsparkcyklar men befarar att det inträffar en del.

– Det handlar nog bara om att jag inte fått den informationen, för jag är helt övertygad om att det händer olyckor med de här fordonen.

Slå i skallen

Johan Sundström är framför allt bekymrad över att så få elsparkcyklister använder hjälm och säger att det bara är "en tidsfråga innan någon slår i skallen".

Läs mer: Fler söker vård efter olyckor på elscootrar

– Jag har aldrig sett någon som har hjälm på sig på elsparkcyklarna. Det ingår ju liksom inte. Man tar den ju som fotgängare bara. Och där tror jag att vi har ett mörkertal när det gäller personskador, säger Johan Sundström.

Men det finns också andra trafikfarliga och ibland olagliga beteenden bland elsparksförarna som polisen gärna skulle vilja få stopp på. Ett av dem är att inte vara ensam på elsparkcykeln.

– Att åka mer än en person på en elsparkcykel är ett klart lagbrott. Du har tagit fler passagerare än fordonet är utrustat för och det kostar 500 kronor i böter. Det är samma belopp som om man sitter fyra passagerare i ett baksäte avsett för tre personer.

En och nykter

Johan Sundström säger att polisen vill vädja till elsparkscyklisterna att de ska använda sitt sunda förnuft, hur tråkigt och slitet det än låter. Han säger att det handlar om så enkla saker som att använda den på samma sätt och på samma platser som en vanlig cykel och respektera andra trafikanter och fotgängare.

– Och så ska man helst vara nykter också, som när man cyklar, och visa hänsyn, säger Johan Sundström.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt