Fordon
Pinsamt snabbtågsstopp hotar export

Fem Shinkansenlinjer stod still i Japan i måndags efter ett fel på trafikstyrningssystemet. För exportsatsningen på tågen blev händelsen pinsam.
Det visar sig nämligen att trafikstyrningssystemet Cosmos inte uppgraderats sedan introduktionen för drygt 15 år sedan, rapporterar tidningen Asahi Shimbun.
Då skulle Cosmos hantera 230 tåg per dygn. Nu rör sig 320 tåg per dygn på de fem Shinkansenlinjerna som ingår i järnvägsbolaget JE East.
Problemet i måndags började med att järnvägsbolaget skulle ändra tidtabellerna för 24 tåg efter ett växelfel som orsakats av snöoväder.
Ändringen var dock för omfattande för systemet som svarade med att inte visa ankomsttiderna för tågen. Felet var bekant för systemoperatörerna, men inte för de ansvariga trafikledarna, som fick uppfattningen att hela systemet hade havererat och därför beslöt att stoppa all trafik.
Vd för JR East, Naoto Miyashita, fick på sedvanligt japanskt vis be om ursäkt offentligt, och han erkände att Cosmos inte uppgraderats en enda gång sedan introduktionen 1995.
Japans transportminister Akihiro Ohata säger att regeringen ska vidta åtgärder för att Shinkansens rykte som ett tåg som håller tidtabellen inte ruckas på de marknader som visar intresse för japanska snabbtåg.
Marknadsföringen går ut på att Shinkansentåg i genomsnitt bara dras med 30 sekunders försening, och då inkluderas även förseningar orsakade av naturkatastrofer.