Fordon

Passagerarplanet blir snabbare än Concorde

Tänkta designen för Mach 3-planet. Foto: Virgin Galactic
Tänkta designen för Mach 3-planet. Foto: Virgin Galactic
Tänkta designen för Mach 3-planet. Foto: Virgin Galactic

Nu visar Virgin Galactic upp designen på sitt överljudsflygplan. Nyligen slöts ett avtal med Rolls-Royce kring utvecklingen av motorerna som ska ta passagerarna till mach 3.

Publicerad Uppdaterad

Richard Bransons bolag för rymdturism siktar på att bredda sitt utbud. Under våren tecknade Virgin Galactic en överenskommelse med Nasa om ett samarbete kring utvecklingen av ett flygplan för passagerartrafik på hög höjd, i hög fart.

I likhet med en rad andra aktörer vill Virgin Galactic fylla den lucka som skapades när Concorde togs ur tjänst – och nu visar de upp designen på sitt planerade överljudsflygplan.

Utmaningarna? Värmeutveckling, ljudnivåer, utsläpp och givetvis ekonomi. The Space Ship Company (TSC) har redan börjat bygga på flygplanet. Det är tänkt att flyga på en högre höjd än de 18 000 meter som var Concordes marschhöjd, och ska prestera mach 3 – att jämföra med Concordes mach 2. Virgins modell siktar på att kunna ta mellan 9-19 personer per flygning, med ett utrymme och en komfort som motsvarar business- eller första klass.

En viktig aspekt är att planet ska kunna tanka nästa generations flygbränsle, vilket ska ge ett mindre koldioxidavtryck.

I samband med presentationen av planets design avslöjade Virgin Galactic att man tecknat ett icke bindande samförståndsavtal med Rolls-Royce kring motorutvecklingen. Det är kanske inte så konstigt: företaget är ju faktiskt ensamt (förutom ryska Tupolev-flygplanet Tu-144) om att ha erfarenhet av att bygga motorer för ett överljudsflygplan för reguljär trafik.

– Vi glädjer oss över samarbetet med Virgin Galactic och TSC kring att utforska ett hållbart höghöjdsflyg. Rolls-Royce bär med sig en unik historia när det gäller framdrivningssystem för hög fart, som sträcker sig tillbaka till Concorde. Och vi erbjuder en teknisk kapacitet i världsklass när det gäller att utveckla och operera de avancerade framdrivningssystem som krävs för att driva kommersiell flygtrafik vid höga mach-tal, säger Rolls-Royces teknikchef Tom Bell.

Samarbetet mellan Virgin och Rolls-Royce har redan välsignats av den amerikanska myndigheten FAA (Federal Aviation Administration) i form av en auktorisering från deras avdelning för innovation.