Uppstickaren Hermeus flygplan ska klara Mach 5

2019-05-21 15:23  
Foto: Hermeus

Överljudsplan har på kort tid blivit ett hett ämne – med många företag som vill slå sig fram. Nu kommer en ny utmanare som siktar på att flyga New York till London på 1,5 timme.

I trettio år trafikerade överljudsplanet Concorde olika långlinjer. Men efter en krasch år 2000 dämpades entusiasmen, och när planen pensionerades 2003 slutade de kommersiella ljudbangarna. Men på senare år har tankarna om snabba flyg återigen varit på tapeten. Boom Supersonic, Spike Aerospace och Aerion utlovar samtliga snabbare flyg. Och det sistnämnda har även fått Boeing att investera i utvecklingen.

Nu sällar sig ytterligare ett företag till skaran. Hermeus är baserat i Atlanta och inte nog med att de ger sig in i racet – de ämnar ta ledningen när det gäller hastighet. Där de andra nöjer sig med hastigheter på Mach 1,4 till 2,2, så säger den nya utmanaren att de siktar på över Mach 5. 

"Vid Mach 5 så reduceras flygtiden mellan New York och London från sju timmar ner till 90 minuter", skriver Hermeus i ett pressmeddelande.

Läs mer: Concorde – alla tiders snabbaste passagerarplan

I det korta meddelandet avslöjades inget tekniskt om hur man ämnar åstadkomma det hela. Däremot berättar Hermeus att man har lockat till sig kompetens från bland annat Blue Origin och Lockheed Martin. Samt att man har ett stort riskkapitalbolag i ryggen. 

– Vi har gett oss av på en resa för att revolutionera den globala transportinfrasturkturen – och föra den från motsvarigheten av telefonmodemtiden – till bredbandseran, säger företagets grundare och vd A.J. Piplica.

Exakt när det kan bli tal om överljudsturism signerad Hermeus återstår att se. Ingen officiell tidsplan har presenterats.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt