Överljudsdrömmen som kraschade

2008-06-05 15:28  

Tu-144 skulle bli Sovjetunionens svar på Concorde. Ett passagerarplan för överljudsfart. Men vid en flyguppvisning i Paris för i dagarna 35 år sedan tog drömmen slut.

Flygplanstillverkaren Tupolev fick det sovjetiska uppdraget att utmana det fransk-brittiska Concordeplanet 1960. De båda planen kom att se snarlika ut även om de skiljde sig åt i många detaljer.

Först upp i luften kom Tu-144. På nyårsafton 1968 gjorde planet sin premiärflygning, två månader före Concorde. Den 5 juni 1969 gjorde det sin första överljudsflygning och blev första passagerarplan i världen att passera ljudvallen.

Det första allvarliga bakslaget för Tu-144 kom den 3 juni 1973 på flygutställningen vid Le Bourget i Paris, då ett plan störtade inför publik. Besättningen på sex personer, samt sju på marken, dödades vid kraschen.

En orsak till olyckan kan ha varit att ett franskt militärplan oannonserat dök upp för att fotografera Tu-144 i luften. Den sovjetiska piloten anade en kollision och manövrerade undan Tu-144, men tappade då lyftkraft.

Trots olyckan beslöt flygbolaget Aeroflot att sätta planet i trafik den 26 december 1975. Men den 23 maj 1978 störtade en prototyp med nya effektivare motorer.

En vecka senare ställde Aeroflot in alla passagerarflygningar och planet användes i fortsättningen bara för post och pakettransporter.

Under några år i mitten av 1990-talet gjorde amerikanska rymdflygstyrelsen Nasa vissa överljudsprov tillsammans med Tupolev och Boeing, men arbetet upphörde 1999.

Tu-144 blev aldrig den kommersiella framgång som Concorde blev. En orsak var den dåliga bränsleekonomin för Tu-144. Med ursprungsmotorerna Kuznetsov NK-144 var man tvungen att använda efterbrännkammare för att nå dubbla ljudhastigheten. Det behövde man inte med Concordes Olympusmotorer.

Problemet rättades till med Kolesov RD-36-51 motorerna, men då var det redan för sent.

Ett annat problem var kundunderlaget. I Europa och USA fanns en tillräckligt stor kundkrets som var beredd att betala skyhöga biljettpriser för att halvera restiden över Atlanten. I Sovjetunionen fanns inte dessa kunder.

16 stycken Tu-144 byggdes, några står på museer.

Concorde drabbades av ett förödande haveri den 25 juli 2000 då ett plan störtade vid start från Paris. Alla 109 ombord omkom, liksom fyra på marken.

Planet stod på marken till året därpå, men med vikande intresse för flygresor efter 11-septemberattentaten, och allt fler ålderskrämpor på planen beslöt flygbolagen Air France och British Airways att sluta använda planet i oktober 2003.

Idag är flygbolagens intresse mest inriktat på bränslesnåla plan.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt