Fordon Paris testar eldrivna taxibåtar Bärplanen under Seabubbles sjötaxi gör att den ligger ett par decimeter ovanför vattenytan när den kommer upp i fart. Foto: Seabubbles Seabubbles batterier laddas mellan turerna vid specialutformade bryggor, som fungerar som laddstationer. Turbiner under bryggan drar nytta av flodströmmar. Andra lösningar kan vara solpaneler eller vindkraft. Foto: Seabubbles Sommaren 2017 ska Seabubbles utföra provkörningar på Seine i Paris. Foto: Seabubbles Små, snabba och eldrivna taxibåtar. Svenske Anders Bringdal är med och utvecklar Seabubbles som ska provköras i Paris. Anna Orring Publicerad 13 feb 2017 kl 15.09 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Det franska företaget Seabubbles väntar på att få sin första fullskaliga prototyp levererad inom de närmaste veckorna. I sommar ska det bli provkörningar på Seine med ett par båtar. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon eldrift
TECH Musks xAI tar in 6 miljarder dollar i senaste finansieringsrundan xAI siktar på 50 miljarder i värdering med nya investeringar och ai-satsningar.
INDUSTRI Northvoltgrundarens nya industriprojekt: Aluminium i Finland Skadeskjuten av Northvolt – det hindrar inte riskkapitalisten Harald Mix och hans bolag Vargas från att ge sig in i nästa energiintensiva projekt, att bygga en aluminiumfabrik i Finland med lägre utsläpp av koldioxid än vid traditionell tillverkning.