Elbåten kör i 25 knop

2016-11-02 14:10  

Den är helt tyst, och ska klara 60 sjömil på en laddning. Nu har en svensk elbåt för privat bruk fått stöd av Energimyndigheten.

Energimyndigheten stöttar den svenska elbåten Candela med 4,9 miljoner kronor för affärsutveckling.

Sportbåten har en konstruktion av kolfiber som gör att vikten hålls ner, och skrovet på 7,5-metersbåten väger 280 kilo. Båten har bärplan, en typ av vingar under vattenlinjen. Bärplanen gör att skrovet lyfter ovanför vattnet när båten kommer upp i högre hastigheter, vilket också minskar energibehovet.

Ombord finns en elmotor med en effekt på 42 kilowatt och ett litiumjon-batteri på 40 kilowattimmar. Enligt företaget ska båten komma upp i en hastighet av 25 knop, och ha en räckvidd på 60 sjömil, drygt 11 landmil.

– Det gör att det finns stor potential för att den eldrivna båten ska vara attraktiv på en bred marknad. Därmed ser vi att de har goda förutsättningar att bidra till minskad användning av fossila bränslen säger Boris Gyllhamn, affärsutvecklare på Energimyndigheten, i ett pressmeddelande.

Enligt Energimyndigheten använder fritidsbåtar i Sverige 80 miljoner liter drivmedel per år.

Candela har tagits fram av entreprenören Gustav Hasselskog och har ritats av båtdesignern Bo Zolland. Bakom kolfiberkonstruktionen står fransmannen Olivier Philippot, som bland annat har arbetat med flygplanstillverkaren Airbus. Bärplanen har designats av Hugues de Turckheim, som var delaktig i att ta fram l´Hydroptère, världens snabbaste segelbåt.

 

Anna Orring

Mer om: Båt Elfordon

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer