Fordon

Nytt drag i gamla lok med antispinnsystem

Mindre slirig på spåret

Dragkraften ökar med minst 70 procent när gamla lok utrustas med ett kanadensiskt antispinnsystem. Loken klarar att dra längre tåg, tyngre laster, och löv- och ishalka är inte längre ett problem. Green Cargo överväger att utrusta ett 100-tal gamla lok med systemet som gör att loken inte slirar.

Publicerad

Ett antispinnsystem som ökar dragkraften på gamla lok med 70 procent betyder att mängden gods som körs på en sträcka kan öka från 9000 ton till 12000 ton på samma tid. Man behöver inte heller koppla in extra lok eller minska mängden gods i vagnarna för att ta sig uppför backar när det är lövhalka eller sliriga banor på grund av is eller regn.
Samtidigt ökar det kanadensiska antislirsystemet BOA, Bolt On Adhesion, driftsäkerheten med mellan 40 och 50 procent, enligt tågoperatören och underhållsföretaget Tågab, som importerar systemet.
BOA är ett elektriskt system som mäter ström och spänning på motorerna och på milli-sekunden anpassar motorernas dragkraft till hjulen.
Det första loket i Europa som utrustats med antislirsystemet är ett gammalt diesellok från början av 1960-talet. Inlandsgods, som ingår i Inlandsbanan, har låtit utrusta ett av sina uttjänta lok med BOA.
-När det gäller dragkraften fungerar det som ett fullt modernt lok. Särskilt på sliriga banor kommer det till sin rätt, säger Magnus Sandgren, teknik- och säkerhetschef på Inlandsbanan.
I Sverige finns långt över 100 gamla lok, avsedda för godstrafik, som är eller börjar bli alltför gamla för att kunna användas i trafik. De äldre lok som fortfarande rullar är inte på långa vägar lika produktiva som moderna lok.
Men ett nytt lok med avancerat antislirsystem kostar uppemot 30 miljoner kronor. BOA går på 300000 kronor plus montering.
-Ännu har vi inte fattat beslut om vi ska utrusta våra gamla lok med det kanadensiska systemet. Men att köpa nya lok anser vi inte vara kostnadseffektivt, säger Mats Hollander, informationschef på Green Cargo.
Green Cargo fram till år 2011 att investera 3,7 miljarder kronor i renoveringar och uppgraderingar av sin lok- och framförallt vagnpark.
Företaget har ungefär 100 gamla lok av typen T-44 som ska uppgraderas.
Möjligen satsar företaget på en uppgraderingssats som består av BOA-systemet och en del komponenter och justeringar som begränsar utsläppen av NOx, kväveoxider.
För övrigt...
tillverkades T44 i totalt 123 exemplar och är idag det vanligaste dieselloket på svenska spår.