Fordon
Nya värmepumpen gör elbilarna supereffektiva
Hyundai-Kia lanserar en ny värmepump för sina elbilar. Den tar vara på överskottsvärmen från ytterligare komponenter, vilket bidrar till en opåverkad räckvidd vintertid.
(Artikeln är uppdaterad)
Koncernen har haft värmepumpar i sina elbilar sedan 2014, då lösningen presenterades med Kia Soul EV – och sedan dess har tekniken vässats. Bland fördelarna finns att man kan använda överskottsvärme för att höja temperaturen på batteriet under kalla vinterdagar, som annars riskerar att förlora en betydande del av sin räckvidd. Nu har Hyundai-Kia utvecklat en värmepump vars arbetsområde är långt större än tidigare.
Den nya enheten samlar in överskottsvärme från en rad komponenter. Den täcker inte bara in elmotor, växelriktare och snabbladdare, utan även batteriet såväl som laddaren för hemmabruk.
I teorin kan värmepumpen ta vara på energin från alla enheter som behöver kylning. Det skriver Hyundai i ett pressmeddelande.
Som ett kylskåp bygger systemet på övergången från vätska till gas, och en hel del värme kan hämtas från kondensatorn. Tester i kallt väder med den batteridrivna versionen av Kia Soul har visat att det nya systemet kan värma kupén utan någon större inverkan på bilens räckvidd, detta tack vara att värmepumpen använder överskottsvärme.
Systemet är ffektivt. En sammanställning gjord av Koreas miljödepartement har visat att Kona Electric och Kia E-niro behåller 90 procent av sin räckvidd vid sju minusgrader, och en kupétemperatur på 26 grader. Kona Electric vann dessutom ett test av 20 olika elbilar i regi av Norges automobilforbund (NAF). Efter en körning på 405 kilometer i minusgrader levererade modellen 91 procent av sin angivna räckvidd enligt WLTP.
Koncernen har samtidigt visat hur vattenkylning av batteriet är en mycket mer effektiv lösning än med luft. Ingenjörerna i Korea konstaterar att den mindre storleken på kylkanalerna lämnar utrymme för 35 procents högre energitäthet.