Fordon
Nya tekniken gör bilar för dyra att reparera
Foto: Pixabay
Nya tekniska finesser som filbytesvarnare, katastrofbroms och multipla krockkuddar förhindrar skador och dödsfall i trafiken. Men det finns en baksida. Nyheterna innebär även att allt fler bilar blir ”för dyra” att reparera.
Säkerhetsgenombrotten inom bilbranschen är utan tvekan av godo. I dag kan man oskadd gå ifrån en krock som innan millennieskiftet skulle haft dödlig utgång. Därtill är moderna bilar utrustade med säkerhetsfinesser som kan hålla koll på ouppmärksamma förare – så att olyckorna inte ens uppkommer.
Men det finns en baksida. All den nya tekniken och finesserna har gjort att kostnaderna för att reparera en skadad bil skenat i väg. Det rapporterar branschtidningen Automotive News.
Bob Tschippert, vice vd för försäkringsföretaget Risk Theory, konstaterar att utvecklingen har inneburit att försäkringsgivare i allt större utsträckning skriver av bilar som ”totalförstörda” – istället för att behöva stå för reparationskostnaderna.
Läs mer:
– Förr i tiden, om du hade en frontalkrock, så rörde det sig om skador på motorn eller fronten. Men nu ser vi mer avskrivningar, när kostnaderna bara för krockkuddar kan gå från 1 000 till 4 000 dollar – för att inte tala om kostnaderna för alla sensorer där fram, säger Bob Tschippert till Automotive News.
I USA kör man även mer bil än någonsin. Det senaste året (feb 2016 – feb 2017) ökade bilresandet med 2,4 procent, och totalt rullade landets bilar fem biljoner kilometer. Och ju fler förare och mil det körs – desto fler olyckor.
Automotive News skriver att det förvisso skiljer sig mellan både delstater och försäkringsbolag när det kommer till att skriva av bilar. Men oavsett detta har man i samtliga fall sett en ökning av ”totalkvaddade” fordon. Kostnaden för att fixa all den nya tekniken överstiger helt enkelt försäkringsbolagets värdering av bilen.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!