Nya solceller ska ge elbilar 56 km räckvidd om dagen

2019-07-08 13:56  

En bil som aldrig behöver tankas eller laddas. Det låter som utopi, men är något som kan komma att realiseras. Toyota testar nämligen en ny typ av fordon med ”högeffektiva solbatterier”.

Lilla uppstickaren Sono Motors har fått en hel del uppmärksamhet för sin solelbil Sion som Nevs ska bygga i Trollhättan.

Därtill har holländska Lightyear visat en solelbil som tallar på löftet om att ge bilägande helt utan drivmedelskostnader.

Men i båda fallen handlar det om ganska konventionella solceller.

Klarar 5 mil - enbart på energi från solen

Nu kommer Toyota med ett alternativ som på riktigt kan börja närma sig en soldriven elbil. De kommer från slutet av månaden påbörja riktiga tester på publik väg med en specialversion av sin Prius. Denna har försetts med solceller vars kapacitet vida överträffar tidigare system.

Verkningsgraden för solcellerna ligger enligt Toyota på ”över 34 procent” och effekten som de kan leverera är på 860 W. Det är bra mycket bättre än de 22,5 procent och 180 W som tillvalet solcellstak på Prius laddhybrid har. Och skiner solen så ska de nya solcellerna ge tillräckligt med energi för att Priusen ska kunna köras upp till 56,3 kilometer om dagen.

Ska leverera solkraft nog att driva hela bilen

Den demobil som Toyota testar har fått motorhuv, tak och baklucka klädda med solceller och målet är att se hur effektiv ett soldrivet fordon kan vara. Närmare bestämt att se hur mycket utsläppen kan minskas, men även hur bekvämligheten att inte behöva ladda upplevs.

En annan stor skillnad är att den nya tekniken kan leverera energi nog att driva bilen, i dagens Prius med tillvalet soltak så ger cellerna enbart energi till kringutrustningen.

Studien görs tillsammans med Nedo och Sharp. Varav de senare är de som utvecklat de enormt effektiva solcellerna. När de nya solcellerna kan bli aktuella för kommersialisering är inget Toyota går in på.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt