Fordon

Nya lastbilsutmanaren: ”Tror att vi kan ta bort föraren 2020”

Tusimple satsar på sensorer anpassade främst för långa räckvidder, som exempelvis motorvägar. Foto: Tusimple
Tusimple satsar på sensorer anpassade främst för långa räckvidder, som exempelvis motorvägar. Foto: Tusimple

Under 20-talet kan de första självkörande lastbilarna vara redo. Det menar uppstickaren Tusimple som storsatsat på tekniken.

Publicerad

Självkörande teknik har på kort tid seglat upp som en form av helig graal inom fordonsindustrin. Att kunna erbjuda bilar och lastbilar som klarar av att agera speditions- eller taxibolag utan förare är en affärsmöjlighet utan like. Traditionella tillverkare som Volvo, Ford, BMW  och Scania storsatsar, men de är inte längre ensamma. Nischtillverkare som Tesla, teknikbolag som Weymo och Apple samt serviceföretag som Uber är med i racet.

Därtill poppar nya utmanare upp som svampar ur jorden.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här