Fordon
Nya batterikontrakt - nya fallgropar

I förra veckan kunde Ny Teknik berätta om elbilsägare som hamnat i konflikt med Citroën om batterikontrakt som de anser är orimliga. Men det gäller att se upp också med nya kontrakt.
<p>I slutet av nästa år lanserar Renault den lätta transportelbilen Kangoo Express ZE I Sverige. För att bilen inte ska kosta mer än en bil med förbränningsmotor får kunderna hyra batteriet. Priset för bilen blir då från 194 000 kronor och batterihyran från 699 kronor per månad. </p> <p>Även elbilen Fluence ZE, som kommer till Sverige 2012, har hyrbatteri. Priset på bilen blir då från 267 000 kronor. Till det kommer batterihyran på från 799 kronor i månaden.</p> <p>Men som elbilsköpare gäller det att se upp. Batterikontraktet kan innehålla både olika bindningstider och körsträckor. I fallet Kangoo gäller priset ett fyraårskontrakt med maximal körsträcka på 1 500 mil per år. För Fluence är kontraktet treårigt och gäller upp till 1 000 mil per år.</p> <p>- Det kommer att finnas flera nivåer, men detaljerna är inte klara ännu, säger Karin Karlsson, presschef på Renault Nordic.</p> <p>I hyran ingår ett batteri med en garanterad laddningskapacitet. Om det blir fel på batteriet byts det ut av Renault. När kontraktet går ut kan det förlängas av bilägaren.</p> <p>Problemet för Citroënägarna är att de köpt bilarna begagnade utan att veta att tidigare ägare inte skött batteriservicen. Därför kräver Citroën nu tillbaka batterierna.</p> <p>Renault kommer att kunna följa statusen på sina hyrbatterier, av typen litiumjon, med hjälp av en speciell enhet i batteripaketet, men hur batterikontraktet kommer att skrivas över på en ny ägare är inte spikat. </p>