Fordon

Ny väg för Scania efter VW-chefens fall

Ferdinand Piëch och makan Ursula lämnar alla sina uppdrag i VW-koncernen. Foto: TT-bild/AP
Ferdinand Porsche i mitten med barnbarnen Ferdinand Alexander Porsche (t.v.) och Ferdinand Piëch (t.h.) Foto: Volkswagen

Volkswagens ordförande Ferdinand Piëch förlorade till slut maktkampen över världens nästa största biltillverkare. Det kan även påverka Scania.

Publicerad

Allt för starka krafter enades i Volkswagens styrelse enades den här gången mot den annars så starke Ferdiand Piëch, som mer än en gång lyckats manövrera ut chefspersoner i VW-koncernen som han inte tyckte levde upp till förväntningarna.

Han lyckades med Bernd Pieschetsrieder, vd vid VW till 2006 och Porschechefen Wendelin Wiedeking 2009. Och han försökte med nuvarande VW-chefen Martin Winterkorn som han i ett tidningsuttalande för två veckor sedan "distanserat" sig ifrån.

Många bedömare ansåg att Winterkorns dagar var räknade i och med Piëchs utspel. Men Winterkorn fick stöd av starka ägargrupper i VW-koncernen, däribland från släktgrenen Porsche som tillsammans med släkten Piëch har en stark ägarandel i jätteföretaget.

I lördags kväll kom så beskedet från Volkswagen att Ferdinand Piëch och hans hustru Ursula lämnar alla sin poster inom VW-koncernen. Det gäller även posten i Scanias styrelse.

Risken finns nu att Scania, när även vd Martin Lundstedt lämnar, kommer att tappa i självständighet och styras betydligt hårdare från Tyskland. Under Andreas Renschlers ledning kan det även bli så att lastbilsverksamheten hamnar i ett eget bolag, där Scanias, MANs och VWs lastbilsverksamheter slås ihop.

Vem som ska axla Ferdinand Piëchs roll som ordförande i VWs överstyrelse är ännu oklart. Klart är däremot att den kommande ordföranden inte får den makt som Piëch har haft. Hans ställning betraktades till slut som otidsenlig. Med ansvar för 600000 anställda och en omsättning på över 200 miljarder euro går det inte att låta en egensinnig patriark bestämma, är flera kommentatorer eniga om i Tyskland idag.

Vem är då denne Ferdinand Piëch. Han föddes 1937 i Wien, son till Anton Piëch och Louice Porsche Piëch. Mamma Louice var dotter till legendariske bilkonstruktören Ferdinand Porsche, pappa Anton medarbetare till Ferdinand Porsche.

Morfar Ferdinand utvecklade den enkla personbil, folkvagnen, som skulle sätta Tyskland på hjul före andra världskriget. Storproduktionen kom dock inte igång förrän efter kriget.

Efter kriget startade även morbrodern Ferry Porsche sportbilstillverkning med samma namn. Ferdinand Piëch examinerades från tekniska högskolan i Zürich 1962 och började sedan arbeta med teknikutveckling hos sportbilstillverkaren Porsche.

1972 flyttade han över till Audi, också ett företag knutet till VW-koncernen, och blev dess chef 1988. Fem år senare blev han chef för Volkswagenkoncernen och 2002 ordförande i VWs överstyrelse.

Han har personligen drivit på för att ta över och fusionera lastbilsverksamheterna i Scania och MAN.

Bedömare anser att Martin Winterkorn inte har samma intresse för lastbilsverksamheten som Ferdinand Piëch har haft.

Även om makarna Piëch nu lämnar alla uppdrag inom VW-koncernen så är det fortfarande så att klanen Piëch-Porsche äger 50,73 procent av VW-koncernen.

Styrelsemötet den 5 maj lär bringa klarhet i hur framtiden för VW kan komma att te sig.


Följ Ny Teknik på Facebook!


Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!