Fordon
Ny form på flaket ska spara pengar
Den är hälften så tungt som ett vanligt flak, har en ny rundad form och hänger fritt ovanpå ramen. De första testerna av SSABs nya dumperflak visar att det både kan spara bränsle och minska slitaget.
Traditionella flak har många tvära vinklar och stödbalkar, vilket i sin tur innebär långa svetsfogar.
SSABs experimentflak är byggt som ett modernt lastbilsflak: frihängande, kantbockat till en halvrund form, med få delar och svetsfogar.
Formen och upphängningen gör att slitaget inte blir lika koncentrerat. Färre balkar och mindre svetsgods minskar vikten.
- Vårt flak väger hälften så mycket som originalflaket och håller mycket längre, säger Hans Konradsson, chef för marknadsprojekt på SSABs grovplåtsdivision i Oxelösund.
För att ytterligare minska slitaget från sten, jord och sand har SSAB monterat ett plåtgaller på flaket. Det gör att de understa stenbumlingarna eller gruskornen fastnar i gallret och bildar ett skyddande lager, som resten av lasten kan rulla ovanpå.
Prototypflaket har körts hos Hägglunds Maskiner utanför Uppsala sedan augusti förra året, monterat på en vanlig dumper från Komatsu.
Entreprenören Björn Hägglund är mycket nöjd:
- Jag förstår inte varför man ska sätta på ett originalflak när man kan använda det här, säger han.
På plussidan nämner Björn Hägglund främst lägre bränsleförbrukning och att plåten håller längre.
Enligt Hägglund drar dumpern med den nya, lätta flaket nästan 30 procent mindre bränsle. SSAB har inte gjort några mätningar.
Ett problem hittills har varit slitgallret. Från början var det bultat, för att snabbt kunna bytas.
- Men bultarna håller inte när man släpper stora stenar från ett par meters höjd, säger Björn Hägglund.
Ett annat problem på prototypen är att den tunnare plåten (4 millimeter) på flakets framkant inte står pall för påfrestningarna.
Med experimentflaket vill SSAB stimulera kunderna att ta fram nya konstruktioner med företagets slitplåtar.
- Vi har samlat våra idéer i den här prototypen, nu säger vi till fordonstillverkarna: ”varsågod - lägg till era egna förbättringar!”, säger Hans Konradsson.
Volvo Construction Equipment (VCE) har studerat SSABs flak, men vill inte berätta offentligt vad man tycker om det.
- Men att få ner vikten på våra fordon och därmed minska bränsleförbrukningen är ett högprioriterat område för oss, säger Marcus Miller, ansvarig för förberedande utveckling av dumprar och hjullastare hos VCE.