Fordon Ny form på flaket ska spara pengar Den är hälften så tungt som ett vanligt flak, har en ny rundad form och hänger fritt ovanpå ramen. De första testerna av SSABs nya dumperflak visar att det både kan spara bränsle och minska slitaget. Jonas Hållén Publicerad 31 mar 2009 kl 09.39 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Traditionella flak har många tvära vinklar och stödbalkar, vilket i sin tur innebär långa svetsfogar.SSABs experimentflak är byggt som ett modernt lastbilsflak: frihängande, kantbockat till en halvrund form, med få delar och svetsfogar. Logga in här Prova Ny Teknik – 49 kr för 1 månad Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ dumperflak ssab fordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Jätteanläggning för infångning av koldioxid får klartecken i domstol Energibolaget Stockholm Exergi får tummen upp av Mark- och miljödomstolen. Planen är att de ska bygga en av de första anläggningarna för koldioxidinfångning i Sverige
Jättekärnkraftverk tar steg mot återaktivering Den japanska kärnkraftsoperatören Tepco har begärt tillstånd för att börja lasta kärnbränsle vid kärnkraftverket i Kashiwazaki-Kariwa i ett steg mot en eventuell återaktivering, rapporterar internationella medier.
Amazon investerar i AI-företag – Open AI:s största konkurrent E-handelsjätten Amazon investerar 2,75 miljarder dollar, motsvarande 29 miljarder kronor, i AI-företaget Anthropic.