Fordon Ny form på flaket ska spara pengar Den är hälften så tungt som ett vanligt flak, har en ny rundad form och hänger fritt ovanpå ramen. De första testerna av SSABs nya dumperflak visar att det både kan spara bränsle och minska slitaget. Jonas Hållén Publicerad 31 mar 2009 kl 09.39 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Traditionella flak har många tvära vinklar och stödbalkar, vilket i sin tur innebär långa svetsfogar. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ dumperflak ssab fordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Svenska satelliten kopplar upp franska polisens elitstyrka Sveriges första helt privatfinansierade satellit – täcker tredjedel av jorden. • Franska GIGN först att kopplas upp under OS. ”Taktisk kommunikationskanal.”
Efter enorma ai-satsningar och Tesla-nedgång – oro för bubbla inom ”megatech” Analytiker luftar tankar om en möjlig ai-bubbla efter att flera techbolag backar kraftigt på börsen.
Nu ska oljejätten kunna lagra mer koldioxid än Norges totala utsläpp Equinor har säkrat kapacitet att lagra mer koldioxid än Norges totala årliga utsläpp. ”En ny, kommersiell, norsk havsnäring” säger norska energiministern.