Fordon

Ny allians i flygmotorvärlden

Rolls-Royce lämnar tillverkningen av IAEs V2500-motor för att utveckla en ny snålare jetmotor. Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce och Pratt & Whitney ska bilda ett nytt samarbetsbolag för att ta fram snåla motorer till medelstora plan.

Publicerad

(Uppdaterad) I samma veva som Rolls-Royce meddelade att man kliver av samarbetet inom flygmotoralliansen IAE kom beskedet att man vill ta fram en ny bränslesnål motor tillsammans med Pratt & Whitney.

IAE är leverantör av motorn V2500 till Airbus A320-familjen fram till 2015. Då kommer Pratt & Whitney att börja leverera en snålare motor.

Rolls-Royce vill vara med och leverera motorer på den viktiga marknaden för medelstora plan (120 - 230 passagerare) som väntas behöva 20000 nya plan (drygt 40000 motorer) under de närmaste 20 åren.

I det nya samarbetsbolaget ska man fokusera på utvecklingen av så kallade växlade turbofläktmotorer, som anses kunna ge stora möjligheter till bränslebesparing i framtiden.

För mest ekonomiska drift ska en jetmotor ha en stor fläkt som roterar långsamt, och en liten turbin som roterar snabbt. Med hjälp av en växellåda är det möjligt att låta den lilla turbinen driva den stora fläkten vid optimala varvtal.

Enligt Rolls-Royce ska man även tillsammans studera lösningar som "open rotor technology", med stora utanpåliggande fläktblad, och andra avancerade motorlösningar. Denna teknik ger god bränsleekonomi men högre buller och anses därför inte ha samma utvecklingspotential som växlade turbofläktmotorer.

Även om Rolls-Royce liksom rivalen GE är ledande leverantörer av motorer till både Airbus och Boeings stora långdistansplan så ligger de stora volymerna de närmaste decennierna inom segmentet medelstora plan för medellånga distanser.