Nu ska däcket konversera med bilen

2018-03-12 15:03  
Foto: Pirelli

Goodyear satsade på mossig teknik, Pirelli riktar fokus på intelligens. Deras senaste teknik ska tala och interagera direkt med bilen.

På bilmässan i Genève visades det inte bara upp superbilar och fantasifulla flygbilar. Även däcktillverkarna tog tillfället i akt att visa upp sina senaste nyheter. Goodyear var visionära med konceptet Oxygene – ett hjul som var fyllt med mossa och via fotosyntes renade luften. Pirelli å sin sida är lite mer verklighetsnära och deras koncept Cyber Car förevisar ett däck som är uppkopplat.

Däcket i fråga har sensorer som övervakar däcktryck (som TPMS gör redan i dag), vertikal belastning, slitage och position. Pirelli har i dag ett liknande system kallat Connesso, som delvis gör allt detta och skickar till mobiltelefonen. Det nya med Cyber Car är att tekniken tar bort människan i ekvationen och sköter kommunikationen direkt med bilen samt relevant servicestation.

Fördelarna är flera. Dels så kan däcket avgöra när det är kallt och om det är halt – och då meddela detta till bilen som justerar stabilitetssystem och ABS. Förvisso är det här inte någon unik tanke, det här är något vissa bilar redan klarar av tack vare den inbyggda termometern och lite smart programmering.

Men Pirelli-däcken kan mera. Genom att den vet vertikal belastning och tryck kan den räkna ut exakt omkrets på däcket – och ge en mer korrekt avståndsindikation. Något som absolut är viktigt i elbilar där räckvidden kan fluktuera rejält om däcken är kassa.

Pirelli har dock tänkt längre än vilka krav man kan tänkas ställa i dag. Däcken är utvecklade för en självkörande framtid, i trafik där det inte finns människor bakom rattarna. I den framtiden kommer bilarna behöva all hjälp den kan få från sina komponenter för att hålla sig frisk. Och om däcken kan berätta när det är dåligt tryck, högt slitage eller om det blivit en punktering.

Det italienska företaget säger att de testar tekniken tillsammans med flera olika tillverkare. Än så lägen finns det inte några Cyber Car-däck att köpa, dock har man börjat använda dem på Ferraris banbil FXX-K.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt