Här är däcket som renar luft och genererar el

2018-03-08 14:46  

Ett däck som renar stadsluft, genererar elektricitet och agerar kommunikationscenter. Goodyears koncept Oxygene är en riktig multikonstnär. Däcket kan hjälpa till att förbättra livskvalitén och hälsan för stadsbor, säger Chris Delaney på företaget.

En otrolig lösning på ett stort problem – eller en utopisk tankevurpa utan verklighetsförankring? På bilmässan i Genève visar däcktillverkaren Goodyear upp ett nytt koncept-däck som de kallar för Oxygene.

Företaget beskriver konceptet som en visionär lösning för renare, mer praktisk, säkrare och mer hållbar mobilitet i stadsmiljö. Enligt WHO utsätts 80 procent av människor som bor i stadsområden för utsläpps om överstiger gränsvärdena – så det är onekligen ett aktuellt ämne.

– 2050 förväntas över två tredjedelar av världens befolkning bo i städer, så kraven på transportnät i stadsmiljöer kommer att öka kraftigt, säger Chris Delaney, chef för Goodyear Europa, Mellanöstern och Afrika.

Så vad är då lösningen? Jo, Oxygene har försetts med levande mossa som växer inuti hjulet. Så istället för häftiga lättmetallfälgar – är det grönska som gäller. Mossan ska tack vare däckets smarta slitbaneutformning få vatten via vägytan och fotosyntes ska göra att däcket renar koldioxid till syre.

Goodyear inspireras av cirkulär ekonomi

Goodyear säger att man har inspirerats av principerna för cirkulär ekonomi när man värpt fram Oxygene, och resultatet är fyra prestandalösningar.

Först och främst så ska däcket rena stadsluft via fotosyntes. Däcktillverkaren har gjort ett räkneexempel med vad detta skulle innebära i en stad av Paris storlek. Paris storstadsområde har runt 2,5 miljon fordon – om alla dessa förses med moss-däck skulle det årligen genereras nästan 3 000 ton syre och 4 000 ton koldioxid skulle absorberas. I exemplet framgår det inte vad man använt för data för att komma fram till detta.

Vidare är däcket en icke-pneumatisk konstruktion som är 3d-utskriven av återvunna däck. Goodyear skriver att den lätta, stötabsorberade strukturen ger en långlivad, punkteringsfri lösning avsedd att öka däckets livslängd och minimera serviceproblem, allt för bekymmersfri körning. Att det dessutom hjälper till att absorbera vatten från slitbanan ska göra det extra säkert. Exakt vilken teknisk lösning man har för att kunna ersätta luftdäckets stötabsorberande funktion är inget som företaget går in på.

Men att Oxygene renar stadsluft är inte allt. Däcket ska tack vare fotosyntesen även generera sin egen elektricitet. Energin används bland annat för att däckets kommunikationssystem och internetuppkoppling ska fungera.

Goodyear säger förvisso i sin presentation att framtidsdäcket bara är ett koncept som ska utmana vårt tankesätt och driva debatten om hållbar framtida mobilitet. Men frågan är om det inte är en lite väl utopisk studie – eller vad tycker du? Kommentera fritt.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL