Fordon

Norge har gjort elektriska fartyg till en verklighet

Vision of the Fjords togs i drift 2016. Den har hybriddrift med ett batteripaket på 580 kWh. ABB har skött systemintegrationen och ZEM levererat batterierna. I år ska uppföljaren Future of the Fjords sjösättas. Den blir helt eldriven med en batterikapacitet på 1 800 kWh, trots att batteriutrymmet bara är något större än det i föregångaren. Foto: Zem
Vision of the Fjords togs i drift 2016. Den har hybriddrift med ett batteripaket på 580 kWh. ABB har skött systemintegrationen och ZEM levererat batterierna. I år ska uppföljaren Future of the Fjords sjösättas. Den blir helt eldriven med en batterikapacitet på 1 800 kWh, trots att batteriutrymmet bara är något större än det i föregångaren. Foto: Zem

Norge visar vägen inom utsläppsfria fartyg. Se bildspelet av vad som hittills åstadkommits, och vad som väntar runt hörnet

Publicerad

Nordic EV Summit är inte bara elbilar. Även fartyg hade sin plats på dagordningen på konferensen i Oslo.

Fyra män från fyra olika norska företag anknutna till marinbranschen turades om att från scen berätta om vad som hittills åstadkommits och vad som väntar framöver. Nyckelordet här är dock att mycket faktiskt redan har gjorts i Norge. De turades om att konstatera att det som tidigare ansågs omöjligt hade visat sig vara möjligt.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här