Fordon

”Nätverket från Saab lever vidare”

De svenska klenoderna på Saab-museet har fått kinesiskt sällskap från Dongfeng. T Engineering, där Klas Lundgren är vd och Marcel Schroeder jobbar som mekaniker, växer och hyr in sig i Saab-museets gamla verkstad. Foto: Sören Håkanlind
Klas Lundgren Foto: Sören Håkanlind
Vicura utvecklar drivning åt alla större bilföretag. Henrik Dhejne är sälj- och marknadschef. Foto: Sören Håkanlind
Martin Öman, till höger, är en av grundarna till konsultbolaget Leannova. Här i ett spontanmöte med Annika Aleryd och Mats Andersson. Foto: Sören Håkanlind

Kinesiska pengar och bilar. Parat med svenska ingenjörer med gedigen fordonserfarenhet. Trollhättan har utvecklats till ett centrum med spetskompetens inom bilutveckling. Vi har besökt tre av framgångsbolagen.

Publicerad

Victor Muller hade företagit sig att rädda Saab. Han hittade finansiärer som var villiga att bidra i en räddningsinsats men inget av försöken blidkade Saab-ägaren GM. Konkursen ryckte allt närmare under senhösten 2011.

Klas Lundgren som var avdelningschef på Powertrain inom Saab Automobile slutade två veckor innan bolaget försattes i konkurs.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här