Phoenix-plattformen har blivit mer flexibel

2017-05-16 06:00  

Plattformen som Nevs övertog av Saab har utvecklats så mycket att den inte längre kan kallas för Phoenix. Flexibiliteten har dragits till sin spets.

”Det är Phoenix som är det verkligt stora värdet i Saab. Det är på den framtiden och de nya bilmodellerna ska byggas.” Så sa Saabs teknikchef Mats Fägerhag till Ny Teknik i november 2011 och menade att plattformen var värd miljarder. En månad senare var konkursen ett faktum.

Mats Fägerhag är i dag vd på Geely-ägda Cevt. Han avböjer att lämna några kommentarer kring Phoenix-plattformen utan vill hellre se framåt.

Nevs köpte konkursboet efter Saab i vilket Phoenix ingick. På nätet florerar många olika uppgifter om vad som sedan hände med plattformen. Stig Nodin, teknisk chef på Nevs och mångårig medarbetare på Saab, har svaret.

– Man kan inte säga att vi bygger våra nya bilar på Phoenix-plattformen, säger han.

Phoenix var tänkt att bli bas för den nya Saab 9-3-generationen och byggde på en hög grad av flexibilitet, bland annat vad gäller hjulbas. Drivlinan var av hybridtyp med en fyrcylindrig bensinmotor fram och elmotor bak.

Stig Nodin berättar att man har valt att bygga vidare på det flexibla konceptet men alltså gjort så stora förändringar att det inte längre är möjligt att kalla plattformen för Phoenix.

Läs mer:

Läs mer: Nevs långa väg mot produktion

Bilarna som ska byggas blir exempelvis helt eldrivna.

– Vi jobbade vidare med flexibiliteten och fick in intressenter, men nu med en helt ny affärsplan där eldrift och flexibilitet gällande programvara och gränssnitt i fokus.

Stig Nodin föredrar i dag att använda begreppet system i stället för plattform. På frågan vad som ingår i det system/den plattform Nevs i dag använder för sin bilproduktion blir svaret:

– I princip allt ingår som har en möjlighet till ett gränssnitt som du kan återanvända, tycker jag. Att utveckla en bils krocksäkerhet, front, airbag och så vidare innebär en stor kostnad, och har du en bra stolsram gör du inte en ny ram till en ny modell utan försöker att använda den du har, säger han.

Vad ingår inte i systemet/plattformen, enligt dig?

– Sådant som skapar identitet. Färg och form på saker och ting.

För att förstå vad för typ av biltillverkning Nevs vill åstadkomma måste man förstå affärsidén. Än så länge har produktionen av en eldriven variant av Saab 9-3 och en suv tillkännagivits.

Kinesiska samarbetspartnern Iconiq ska också bygga en minibuss kallad Seven på Nevs system/plattform.

Läs mer:

Läs mer: Nevs visar nya modeller i Shanghai

Ledorden Stig Nodin hela tiden återkommer till är flexibilitet och snabbhet. Att korta ledtiderna i utvecklingsarbetet så mycket som möjligt. Därför måste systemet/plattformen vara så flexibel som möjligt med möjlighet till återanvändning.

– Det kommer att finnas andra behov längre fram, med både mindre och större bilar. Du ska veta att ägare och investerare är snabba. I Kina händer saker väldigt fort. De chansar på ett annat sätt än europeiska och amerikanska tillverkare och putsar inte så mycket på produkten. Jag kan själv tycka att det går lite väl fort fram ibland, men vi har mycket att lära av Kina, säger han.

Stig Nodin lyfter också fram en annan form av mobilitet än den vi hittills är vana vid.

– Vi tror inte det kommer att räcka att bara göra elbilar, utan ser en framtid med delningsekonomi och mobilitetstjänster där man betalar per transporterad kilometer. Kanske blir våra kunder ägare av fordonsflottor. Eller så blir Nevs det självt. Det är det scenariot våra ägare driver oss till att ta fram nya produkter till.

Frågan är då om det system/den plattform Nevs nu har tagit fram är tillräckligt flexibel för att tillgodose ett så varierat behov.

– De flesta beställningarna kom- mer vi att fixa med det vi har nu. Med fortlöpande förbättringar tror jag inte att vi kommer att behöva göra ett nytt system, såvida vi inte går från plåt till något helt annat, som komposit, säger han.

Stig Nodin

Yrke: CTO på Nevs.

Ålder: 60 år.

Karriär: Började på Saab 1981. Mellan 2000 och 2003 jobbade han med Fiat i USA. Blev teknisk chef för Saab 2005. År 2007 lämnade han Saab och flyttade till Italien för att jobba hos lastbilstillverkaren Iveco. Återvände till Trollhättan och Nevs 2013.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt