Fordon

Phoenix-plattformen har blivit mer flexibel

Här är skillnaderna mellan Phoenix-plattformen och Nevs system för nästa generations elbilar. Grafik: Jonas Askergren, Fakta: Nevs.
Stig Nodin

Plattformen som Nevs övertog av Saab har utvecklats så mycket att den inte längre kan kallas för Phoenix. Flexibiliteten har dragits till sin spets.

Publicerad

”Det är Phoenix som är det verkligt stora värdet i Saab. Det är på den framtiden och de nya bilmodellerna ska byggas.” Så sa Saabs teknikchef Mats Fägerhag till Ny Teknik i november 2011 och menade att plattformen var värd miljarder. En månad senare var konkursen ett faktum.

Mats Fägerhag är i dag vd på Geely-ägda Cevt. Han avböjer att lämna några kommentarer kring Phoenix-plattformen utan vill hellre se framåt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här