Fordon

”Därför är framtiden ingenjörens”

Fredrik Karlsson, redaktör för Ny Teknik Automation.

KRÖNIKA. Tekniken måste utvecklas för att samhällen ska förändras. Och det är ingenjörer som driver utvecklingen, skriver Fredrik Karlsson.

Teknik slår politik. Det är ett citat som tillskrivs finansmannen Jan Stenbeck, senare lånat av Jan Jörnmark till en boktitel. Jan Jörnmark är docent i ekonomisk historia från Chalmers och känd för att beskriva ett samhälles förändring. Bilderna av ödemiljöer är hans speciella signum men berättelserna innehåller också vad som händer i tomrummet och hur det blir möjligt.

För det brukar komma något i stället. Samhällen reser sig efter fabriksnedläggningar.

Som Uddevalla som jag kommer ifrån: Varvet lades ner. Bockkranen revs. Massvis med människor blev utan jobb. Volvo kom och Volvo stack. Jag vet inte riktigt hur det gick till men Uddevalla reste sig och stan mår bra.

Som Trollhättan där stans stolthet och största arbetsgivare gick i konkurs. Det var ett jätteslag för hela regionen när Saab ställde in betalningarna men när jag besökte stan nu var det bara att konstatera: stan har rest sig. Och även om politik bidragit, några bolag har startats med hjälp statligt riskkapital, tror jag man får säga att teknik slog politik här också.

En rad kreativa och företagsamma ingenjörer har satsat vidare inom sin nisch och utvecklat ny teknik i nya bolag. Trollhättan har blivit ett centrum för bilutveckling.

Någon är specialist på kugghjul, en annan på styrsystem och en tredje på bränslesystem. Och så vidare.

GM bidrog inte med någon lösning i Saab- krisen men det kom något gott ur den tiden. Det kom bilteknik av världsklass och den kompetensen och andan lever vidare.

Många av yrkesarbetarna har spridits till olika verksamheter och för ett år sedan konstaterades att arbetslösheten var lägre än vad den var 2011, strax före Saabs konkurs. Det beror framför allt på den starka entreprenörsandan bland ingenjörer inom bygg, fordon, rymd och flyg, menade Trollhättans näringslivschef i en radiointervju 2016.

Jan Jörnmark skriver i ”Teknik slår politik” (Tangent förlag 2013) om hur Jan Stenbeck och Olof Stenhammar under 1980-talet bröt ner barriärer och monopol som ansågs självklara. De hade koll på ny teknik kring telekom och media, och nya branscher växte fram.

En drivande tes i boken är att kraften i tekniken är så stark att den förändrar samhällen.

Jag tror att det är lika sant i dag.

Digitalisering. Artificiell intelligens. Blockkedjor.

Bilar ska till och med kunna köra själva.

När vi kommit så här långt i texten är det dags att slänga in en passus om att det faktiskt är politik – i form av strängare miljökrav – som driver teknikutvecklingen.

Och passus nummer två: ekonomi är viktigt. Utan kapital är det svårt att starta företag, och utan alla kinesiska bilutvecklingspengar hade Trollhättan inte drivits av teknikutveckling som i dag.

Tekniken måste utvecklas för att samhällen ska förändras och bilar inte bara bli mindre av miljöbovar utan också uppkopplade och så småningom självkörande.

Man ska inte bli historielös: hjulet, telefonen, bilen och radion har betytt enormt. Mekaniseringen och elektrifieringen har förändrat samhället i grunden och det vore förstås omöjligt att backa.

Men jag undrar om vi verkligen förstått vilken kraft som kan skapas av digitaliseringen.

Teknik är grunden än i dag. Framtiden är teknikens – och ingenjörens.