Monacos elmotorcykel slog flera världsrekord

2020-11-14 07:45  

Motorcykelns elmotor levererar 425 hästkrafter och kyls med torris. På ett franskt flygfält nådde Voxan Wattman nära 400 km/h och slog flera rekord.

Mc-märket Voxan Motors har funnits i 25 år men ägs sedan 2010 av franska Venturi Automobiles. De flyttade produktionen till Monaco och genomförde skiftet till elmotorcyklar. Voxan Wattman var deras första batteridrivna modell och namnet delas även av bolagets rekordmotorcykel.

Den har en motor på 317 kilowatt, motsvarande 425 hästkrafter. Det är ungefär fyra gånger så mycket som de mer kraftfulla modeller som erbjuds av olika tillverkare.

Batteriet på 15,9 kWh motsvarar dock ungefär vad man kan förvänta sig av en elmotorcykel, men energin räcker bara till några få "rekordvändor". Hela drivlinan kyls med torris. Det skriver Electrek.

Läs mer: Elmotorcykeln låter och vibrerar som en klassiker

Redan tidigare var Voxan Wattman förberedda för att göra sina rekordrundor i Bolivias saltöken Salar de Uyuni, pandemin satte dock stopp för försöken. De skulle egentligen ha återupptagits först 2021 men ett fönster öppnade sig i form av Châteauroux-flygfältet i Frankrike.

Slog flera rekord

Där kunde körningen genomföras av den italienske roadracingföraren och sexfaldige världsmästaren Max Biaggi, som är bosatt i Monaco. Rekordmotorcykeln utgörs i själva verket av tre exemplar där en version är rejält inkapslad, den andra har en mindre mängd kåpor – och den sista är helt naken. Det har sin förklaring.

Flera rekord slogs i Frankrike. Den hastighet som teamet primärt ville överträffa var i kategorin "delvis strömlinjeformad elmotorcykel över 300 kg". En sträcka på 1,6 km avverkades två gånger med flygande start, och topphastigheten 366,94 km/h innebar att Biaggi tog rekordet.

Foto: Venturi

Han gick sedan vidare och slog rekordet för icke strömlinjeformade elmotorcyklar med hastigheten 349,38 km/h. Andra rekord var för 1 km med flygande start, delvis strömlinjeformad: 386.35 km/h – samt för ¼ mile med stående start, delvis strömlinjeformad och hastigheten 127.30 km/h. Elektriska dragbikes kan förvisso nå över 300 km/h på en quarter-mile med stående start, men de tillhör en helt annan kategori av fordon.

Till detta sattes hastigheter som nu är upp till andra att slå:

¼ mile med flygande start, delvis strömlinjeformad: 394.45 km/h

¼ mile med flygande start, icke strömlinjeformad: 357.19 km/h

¼ mile med stående start, icke strömlinjeformad: 126.20 km/h

1 km med stående start, icke strömlinjeformad: 185.56 km/h

1 km med stående start, delvis strömlinjeformad: 191.84 km/h

1 mile med stående start, icke strömlinjeformad: 222.82 km/h

1 mile med stående start, delvis strömlinjeformad: 225.01 km/h

John Edgren

Mer om: Elmotorcyklar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt