Ministerns tips för julresan

Tyska skräckvädret är på väg. Ta med varma kläder, bra skor och en rejält tilltagen matsäck. I jultrafiken kan allt hända. Det är trafikminister Catharina Elmsäter-Svärds råd till julresenärerna.

I morgon torsdag är det den stora resdagen inför julen. Det hårda vintervädret skapar kaos både på vägar, på flygplatser och i järnvägstrafiken.

Aftonbladet tar till krigsrubrikerna när man rapporterar den senaste prognosen: "Det tyska skräckvädret är på väg till Sverige".

- Om det blir så som man misstänker den här julhelgen blir den extrem vad det gäller snö och väder, säger Catharina Elmsäter-Svärd, ansvarig minister för vägar och järnvägar, till nyhetsbyrån TT.

Hon uppmanar alla resenärer att tänka över om de verkligen måste resa.

Om frågan besvaras med ja, manar hon alla att vara förberedda med kläder, skor och matsäck.

Ny Teknik hjälper henne att konkretisera tipsen om hur man ska klara kylan om det skulle bli problem under resan.

1. Flera lager kläder.

1 a) Innerskiktet ska ge komfort. Naturmaterial är bra, om det blir kallt i kupén. Bomull bör man undvika helt, det klibbar på huden och kyler om det blir blött medan du väntar på ersättningsbussen.

1 b) Mellanskiktet ger värmeisolering. Syntet eller naturmaterial fungerar, en fleecetröja är ett bra alternativ.

1 c) Ytterskiktet ska skydda mot regn/snö, kyla och vind på perrongen. Jackan ska vara lång och kunna snöras nedtill. En rejäl krage skyddar halsen. Ytterplaggen ska kunna stängas till vid hals, ärm och underben.

2. Varma händer, fötter och huvud.

2 a)  Tumvantar med foder och yllestrumpor, gärna två par där den inre fångar upp fukten.

2 b) Rymliga skor.

2 c) En bra mössa är viktig.

3. Matsäck. Ta med en termos med blåbärssoppa och några mackor – i en krissituation tar SJs förråd snabbt slut.

Råd från Konsumentverket om flygresan skulle krångla

"Om din flygning ställs in eller är kraftigt försenad har du alltid rätt till service från flygbolaget, vilket innebär måltider och förfriskningar, hotellrum när det är nödvändigt och transport mellan flygplatsen och inkvarteringsorten. Du ska också erbjudas möjligheten att ringa två telefonsamtal, skicka två fax eller två e-postmeddelanden."

"Rätten till service gäller oavsett av vilken orsak flygningen ställdes in eller blev försenad. Om du inte erbjuds service av bolaget och själv måste betala för detta är det mycket viktigt att du sparar alla kvitton."

"Kom ihåg att du har ett ansvar att försöka begränsa din ekonomiska skada. Ställ sedan dina anspråk om ersättning i första hand direkt till flygbolaget."

"Vi rekommenderar att du gör det skriftligen och sparar en kopia på ersättningsanspråket."

Lösning på tågeländet

Problemen med tågtrafiken kommer att lösas på lång sikt med investeringar i nya spår och upprustning av gamla, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Regeringens tolvårsplan för järnvägarna kostar 130 miljarder kronor, hälften till underhåll och hälften till nya investeringar.

Men på kort sikt handlar det om att hitta affärsmässiga metoder att komma ur det kaos som i dag finns, säger hon.

I vinter är det kört, men detta kan lösas till nästa vinter:

1. Uppemot 40 olika tågoperatörer som alla vill köra på attraktiva tider. I dag är banavgiften densamma för att köra tåg under trängseltider genom storstäderna som det är att köra under lågtrafik på landet. Med differentierade banavgifter kan man sprida ut trafiken och slippa trafikpropparna.

2. Tågoperatörer som kör med dåligt underhållna tåg och vagnar har i dag inget ansvar för om man orsakar stopp i trafiken genom att ett tåg gått sönder. Med en ”tågförsäkring” kan trafiken bli bättre.

3. Informationskaoset gäller inte bara information till resenärerna om inställda, försenade ett trasiga tåg utan också en otydlig ansvarsfördelning mellan Trafikverket och tågoperatörerna och mellan tågföraren och trafikövervakaren.

Lars Anders Karlberg

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt