Militärplanet som civila får använda

2013-10-25 06:00  
Skylark I LE förbereds för start under projektets slutövning i närheten av Tierp. I dag finns inte några Skylark i drift i Sverige. Foto: Imint

Svensk teknik kan göra civila verktyg av militära UAV:er. Uppsalaföretaget Imint vill driva på kommersialiseringen genom att förbättra de flygande kamerornas bildbehandling.

Fler än de militära organisationerna skulle behöva obemannade flygande farkoster. Till exempel skulle räddningstjänsten kunna leda arbetet med skogsbränder i oländig terräng, en situation där det är nästan omöjligt att få en överblick från marken.

Imint, ett Uppsalaföretag specialiserat på videoförbättring och analys, har i ett 18 månader långt projekt försökt göra det obemannade miniplanet Skylark enklare att använda för civila. UAV:en Skylark I LE är en militär modell för spaning och tillverkas av israeliska Elbit Systems.

– Problemet med att göra militära UAV:er nyttiga för civilt bruk är att militären är extremt skickliga användare. Deras operatörer har det som heltidsjobb. För den civila marknaden måste vi göra systemen betydligt enklare att använda, säger David Rosenzweig från Elbit Systems.

Räddningstjänsten och andra potentiella kunder har bara resurser till deltidsoperatörer och relativt korta utbildningar. Få orter skulle klara att ha egna UAV:er.

Imints system, som i projektet integrerats med Skylarks kringutrustning, gör en rad förbättringar av den svårtolkade videon som strömmas direkt från planets kamera.

Förutom stabilisering kan kontrasten justeras selektivt i delar av bilden. Imints teknik ”Sky Up” roterar bilden automatiskt efter horisonten, vilket gör det lättare för hjärnan att tolka den.

Imint grundades 2007 som en avknoppning från Uppsala universitet. Företagets teknik används redan i bland annat undervattensfarkoster. Ett annat tillämpningsområde är övervakning av stora områden med dålig sikt.

Skylark I LE är en vidareutvecklad modell av modellen som under namnet Falken användes av svenska försvaret fram till i år. Den väger 7 kilo varav 1,2 kilo är kamera. Två personer krävs för att hantera den och hela systemet kan bäras i ryggsäck. Den startas med ett gummiband och landar på en luftkudde. Den flyger halvautonomt efter de positioner som operatören anvisar på kartan.

Enligt David Rosenzweig finns inte några av Elbits lättare plan i drift i Sverige i dag, men han är övertygad om att genomslaget på den civila marknaden kommer snart.

– Det finns barriärer i form av lagstiftning, kostnad och utbildning, men vi tror det är dags att börja använda UAV:er civilt i stor skala nu, säger han.

Skylark I LE förbereds för start under projektets slutövning i närheten av Tierp. I dag finns inte några Skylark i drift i Sverige. Imint

Avknoppades från Uppsala universitet

  • Grundades: 2007 som en avknoppning från Uppsala universitets Centrum för bildanalys.
  • Huvudkontor: Uppsala.
  • Vd: Andreas Lifvendahl.
  • Verksamhet: Videoförbättring i realtid.
  • Tillämpning: Undervattensfarkoster, obemannade flygplan, videoövervakning och industri.
  • Investerare: UUAB, Almi Invest och Professionell Ägarstyrning AB.

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt