Fordon

Metalljätte hoppas på flytande gas

Fler LNG-fartyg väntas

Transporter till sjöss av flytande naturgas är ett alternativ till långa gasledningar. Metalltillverkaren Thyssen Krupp ser möjligheter med denna teknik.

Publicerad

I stället för att frakta naturgas i tusentals kilometer långa rörledningar, som dessutom kan stängas av på vägen, är en möjlighet att kyla gasen till flytande form och transportera den med fartyg.

Det tyska industriföretaget Thyssen Krupp räknar med att transportmetoden, som idag bara svarar för 4 procent av gaskonsumtionen, år 2030 ska ha stigit till 25 procent.

Med flytande naturgas, LNG, ökar också möjligheten att köpa gas från länder på stora avstånd från förbrukarna. Europa kan exempelvis köpa gas från Asien, Afrika och Australien, och beroendet av enskilda leverantörer skulle därmed minska.

Thyssen Krupps verksamheter inom titan stål ser stora möjligheter att kunna leverera metaller till en utbyggd LNG-hantering. I den kylanläggning som behövs för att förvandla gasen till flytande form vid - 163 °C behövs uppskattningsvis 250 ton titan. I processen minskar gasens volym 600 gånger.

Dessutom kommer det att behövs rörledningar för att pumpa gasen till och från fartygen, speciella rör som tål temperaturskillnaden mellan den flytande gasen på insidan och normaltemperaturen utanpå.

Även sådana rör hoppas Thyssen Krupp kunna tillhandahålla. Ett material som knappt påverkas av temperaturförändringar, som redan idag finns i företagets program, kan användas på insidan, medan betong och stål används på utsidan. Thyssen Krupp kan idag leverera 200 tons plåtar som räcker till ca 1 km rörledning.

Den mycket kalla, flytande gasen kan därmed transporteras exempelvis från ett fartyg utan större energiförluster till en anläggning 15 km bort för expansion av gasen, och vidare transport till konsumenterna.

Idag håller omkring 140 transportfartyg för LNG på att byggas. Thyssen Krupp ser det som en framtidsmarknad att bygga terminaler för naturgashanteringen när efterfrågan skjuter i höjden under den kommande 20 åren.