Fordon

Marina tekniken ska flyga effektivare än rotorblad

Cyclogyro rotor. Foto: Cyclotech
Cyclogyro rotor. Foto: Cyclotech
Cyclogyro rotor. Foto: Cyclotech
Cyclogyro rotor. Foto: Cyclotech

Österrikarnas vtol-farkost använder inte rotorblad för att hålla sig i luften. De har ersatts av Voith-Schneider-aggregat, som vanligtvis driver fartyg.

Publicerad

Det finns ett otal vtol-farkoster (vertical take-off and landing) som gör anspråk på att bli ledande bland framtidens drönartaxifarkoster, och även om designen varierar förlitar sig alla på traditionella rotorer. Österrikiska Cyclotech har dock valt ett helt eget spår för sin batteridrivna plattform.

Under Q4 ska företaget inleda testflygningar med sin 80 kilo tunga prototyp. Där har företaget har bytt ut rotorbladen mot sin egen version av Voith-Schneider-aggregat.

Lösningen som används för att driva fartyg består av en konstant roterande cirkelplatta med vertikalt stående blad. I neutral position roterar de utan att ge någon drivning, och när man vill förflytta sig i vattnet vinklas bladen eller vingarna till önskad riktning. En fördel med Voith-Schneider-tekniken är att man kan ändra riktningen väldigt snabbt.

Cyclotech har byggt vidare på grundkonceptet och anpassat det för flygning. Företaget kallar sitt patenterade system för Cyclogyro rotor. Bolaget hävdar att det levererar en nog snabb rotation för av ge flygkraft med en energiförbrukning som ska vara konkurrenskraftig.

God manöverförmåga

På företagets prototyp utgörs Voith-Schneider-aggregatet av ett 42 cm långt kolfiberrör med en diameter på 35 cm. Inuti sitter de fem ställbara kolfiberbladen som roterar med 3 100 rpm, och de utvecklar som mest 247 N. Med förmågan att rikta kraften åt alla håll och ha permanent roterande blad ska Cyclotechs plattform ha en god manöverförmåga.

Tanken är att plattformen ska kunna ha flera olika typer av påbyggnader, bland annat för en drönartaxi med plats för fyra personer. Cyclotechs design för framtiden är sju meter lång, fem meter bred (med rotorerna på vardera 1,2 meter) och ska kunna bära 400 kilo. Bolaget anger räckvidden till 85 km, med 40 minuters flygtid och en marschhastighet på 150 km/h.

Vid hovring ska de fyra rotorerna ge en lyftkraft på 30 000 N samt leverera en framåtdrivning på 1 660 kW. Då rotorerna är större än på prototypen ligger deras rotationshastighet på 1 600 rpm. Farkosten är tänkt att ha ett batteripack med en vikt på 760 kg som leverera 0,23 kWh/kg.

Bolaget räknar med att det kommer att ta 4 till 6 år att få ut en farkost på marknaden.